SUOSITTU KIRJOITUS:

WordPress Blogin tietoturva paremmaksi:


Kannattaakin käyttää muutama minuutti oman WP bloginsa tietoturvan parantamiseen että blogissasi eivät vallitsisi niin sanotusti avoimet ovet. Käy lukemassa täältä ohjeita siihen miten voit välttyä ongelmilta!


tiistai 12. heinäkuuta 2011

Blogin mainostaminen rahalla osa 2



Ensimmäisessä osassa keskustelimme siitä miten oman blogin mainostaminen onnnistuu Google AdWord:sin avulla, mitä se maksaa ja miten se maksetaan. Muutamat ihmiset halusivat tietää saanko rahaa Googlen palveluiden "mainostamisesta"?  En saa. Google nyt vain sattuu olemaan tässäkin asiassa suurin toimija oikeastaan millä tahansa mittarilla mitattuna ja siksi on syytä käsitellä juuri sen tarjoamia palveluita. 

Tässä osassa käsitellään toista suurta palvelua, nimittäin Facebook:ia. Facebook on kaikille tuttu sosiaalisen median jättiläinen joka valtavan käyttäjämääränsä ansiosta on noussut yhdeksi suosituimmista kanavista mainostaa, oikeastaan mitä tahansa tuotetta tai palvelua. Sitä voi myös käyttää oman bloginsa mainostamiseen ja siksi tutustummekin nyt siihen miten se tapahtuu. Sen lisäksi mietitään sitä onko blogin mainostaminen rahallisesti kannattavaa.


Facebook mainonta

Kaikki tietävät mikä Facebook on, mutta monikaan ei tiedä sitä miten paljon Facebook tarjoaa tietoa meistä Suomalaisista. Tässä muutamia tietoja:
Facebook käyttäjien ikäjakauma Suomessa

Facebook käyttäjien Sukupuolijakauma Suomessa
  • Suomalaisten käyttäjien kokonaismäärä: 2 012 920
  • Kaikista Suomalaisista internetin käyttäjistä: 44.92% on Facebook:issa
  • Suomalaisten suosikki brändejä Facebook:ssa ovat: Fazer, Fazerin Sininen, Silja Line, Hesburger, Audi Finland
  • Suomalaisten suosikki media Facebook:ssa: Radio Rock


Nämä tiedot ovat kaikkien saatavilla ja niitä voi kuka tahansa mainostaja käyttää helposti hyväkseen suunnitellessaan mainoskampanjaansa. Tälläisten tilastojen hyödyntäminen mainontaa suunniteltaessa on erityisen tärkeää suurille yrityksille ja yhteisöille jotka haluavat maksimaallisen taloudellisen hyödyn irti omasta mainoskampanjastaan.

Miten sitten luon oman mainokseni?

Facebookin mainoksen luominen on hyvin yksinkertaista. Se onnistuu aivan keneltä tahansa, mutta on muutamia asioita joihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota suunniteltaessa mainokampanjaa. Tulee ottaa huomioon se kenelle mainos on suunnattu, millainen on kampanjasi tavoite ja millainen on budjettisi.

Facebook mainoksia
Kaikille jotka ovat facebook palvelua käyttäneet on varmasti osunut silmiin jokunenkin mainos. Facebookin perus mainoksen rakenne on yksinkertainen. Mainos sisältää otsikon, kuvan ja mainoksen leipätekstin.

Facebookissa tälläisten mainosten suurin ongelma on siinä että käyttäjälle kasvaa hyvin nopeasti sokeus tälläisiä mainoksia kohtaan. Aivan kuten mitä tahansa mainoksia, myös Facebook mainoksen tulisi olla mahdollisimman huomiotaherättävä. Useinmat mainostajat turvautuvatkin tässä yhteydessä järjestämään kilpailuja joista voi voittaa mitä tahansa. Aina navigaattoreista Argentiinan matkaan.

Sekään ei kuitenkaan aina riitä takaamaan sitä että mainoskampanja onnistuu.

Onneksi perus bloggaajan ei tarvitse laatiakkaan mainoksiaan suuri taloudellinen hyöty mielessään vaan voi keskittyä laatimaan mainoksen joka kertoo juuri siitä omasta blogistaan.

Mainoksen luominen tapahtuu käyttäjää hyvin ohjaavan palvelun avulla. Palveluun pääset siirtymään vaikka klikkaamalla Facebookissa näkyvien mainosten kohdalla olevaa Luo mainos linkkiä. (kts kuva: Facebook mainoksia). Se avaa sinulle uuden sivun jossa voit aloittaa oman mainoksesi laatimisen.
Luodessasi  mainoksen blogistasi valitset kohteeksi ulkoinen URL, joka on blogisi www-osoite. Sen jälkeen täytät vielä mainoksesi otsikon ja tekstin joka kertoo siitä mistä blogissasi on kysymys. Voit joko valita että Facebook hakee automaattisesti jonkin kuvan blogstasi tai voit määrittää kuvan jota käytetään mainoksessa. Näiden toimien jälkeen painat vielä Jatka siirtyäksesi suunnittelemaan mainoskampanjasi loppuun.

Mainoksen kohdentaminen

Mainoksen ulkoasun suunnittelun jälkeen siirrytään Kohdentamis asetusten muokkaamiseen.

Kohdentamis asetuksissa määrittelet sen kenelle mainoksesi näytetään.

Voit määritellä mainoksen näkymään maan tai jopa kaupungin mukaan. Voit myös määritellä muita rajoitteita, kuten iän ja sukupuolen, sen mistä asioista he tykkäävät, ovatko he jonkin tietyn ryhmän jäseniä, mitä kieltä he puhuvat jne. 

Kaikki nämä eri vaihtoehdot rajoittavat sitä kuinka monta mahdollista henkilöä voi mainoksesi nähdä. Kannattaakin siis miettiä tarkasti sitä kenelle mainoksen kohdentaa. Ei kannata vain mainostaa aivan kaikille sillä siinä kohtaa heität rahaa hukkaan ja blogissasi vierailee sellaisia ihmisiä jotka eivät ole kiinnostuneet kirjoittamastasi. 

Tämän jälkeen siirrytään vielä tärkeimpään eli mainoksen hinnoitteluun. 

Täytettyäsi perustiedot kuten valuutan, maan ja kampanjasi nimen on aika määritellä budjetti. Eli se kuinka paljon rahaa olet valmis laittmaaan likoon kampanjaasi. Tässä Facebook tarjoaa kaksi vaihtoehtoa päiväkohtaisen ja kokonais -budjetin. Helpointa on määrittää kokonaisbudjetti ja sen jälkeen määritellä kampanjalle aikataulu. Eli se millä aikavälillä määrittelemäsi kohderyhmä näkee mainoksesi.

Tämän jälkeen on vielä yksi mainoksien hintaan vaikuttava seikka, joka määrittelee sen mitä "saat rahallasi." Eli mainoksen tyyppi. Facebook tarjoaa tähän kaksi vaihtoehtoa: CPM(per 1000/ näyttökertaa) ja CPC(per mainoksen klikkaus). Näistä vaihtoehdoista ainoa järkevä vaihtoehto on CPC(Cost per click) sillä CPM mainonta maksaa siinäkin tapauksessa että kukaan ei itseasiassa vierailisi blogissasi. Valittuas CPC vaihtoehdon tekee Facebook tarjousehdouksen, joka perustuu sinun omiin määritelmiisi, eli siihen kuinka monta käyttäjää mainoksesi tavoittaa jne. 

Tämän jälkeen siirryt vielä tarkistamaan mainoksen, ettei mitään virheitä ole kampanjaasi livahtanut sekä tilaat ja maksat mainoksen. Maksaminen Facebookissa tapahtuu joko luottokorttia tai Paypal tiliä käyttäen.

Loppusanat

Blogien mainostaminen on Suomessa vielä aivan alkutekijöissään. Se on kuitenkin täysin arkipäivää maailmalla ja monet aloittavat bloggaajat ovatkin käyttäneet mainontaa apunaan saadakseen blogilleen alussa lukijoita, sillä kunhan blogi saa alussa suurehkon määrän lukijoita blogi alkaa levitä näiden lukijoiden avulla helposti ja nopeasti. Kannattaa kuitenkin muistaa muutama perus seikka: keskeneräistä blogia ei kannata mainostaa. Sinulla tulee olla jo 30 - 50 kunnon kirjoitusta ja blogisi ulkoasun tulee olla kunnossa. Vasta tämän jälkeen kannattaa panostaa mainoskampanjaan rahaa. 

Onko mainoskampanjasta hyötyä? Voisin vaikka vannoa että blogi joka on aloitettu alle vuosi sitten, tai blogi jolla ei ole vielä suurta lukijakuntaa hyötyy paljon mainoskampanjasta. Mainoskampanjan avulla voi ilman suurta vaivaa lisätä blogin näkyvyyttä. Heikkoutena voidaan kuitenkin pitää kampanjaan liittyvää taloudellista riskiä. Ellei blogisi ole kunnossa silloin heität mainos eurosi täysin hukkaan.

Vaikka ajatus rahallisesta panostuksesta mainoskampanjan muodossa voi tuntua oudolta on se kuitenkin varteenotettava vaihtoehto niille, jotka haluavat blogilleen kunnon lähtölaukauksen. Mainoskampanjan käyttäminen ei itsessään ratkaise maagisesti kaikkia onglemia, mutta se sitoo bloggaajaa panostamaan omaan blogiinsa, koska kyseessä ei enää ole pelkästään kiva ilmainen harrastus. Aivan kuten oman domainin ja kotisivutilan hankkiminen voi mainoskampanjaan käytetyt eurot ottaa myös kannustuksen kannalta. "Koska olen panostanut tähän x määrän rahaa niin haluan että blogi menestyy. Siksi panostan erityisesti kirjoittamiseen. "



4 kommenttia:

  1. Katsopas pakanaa, taas kirjoitit todella hyvän ja asiallisen tekstin. Vaikka en vielä olemassa olevia blogejani mainostakaan, ne ovat harjoittelua ja vapaata ajatusvirtaa, mutta syksymmällä olen panostamassa englanninkieliseen blogiin, joka toiminee samalla testialustana siinä mitä blogilla ansaitsemiseen tulee.

    Nämä sinun kirjoituksesi ja ohjeesi tulevat todella tarpeeseen, kun suunnittelen uuden blogin perustamista. Nytkin lueskelen näitä silmät tapillani ja painaen jokaisen viisauden sanan kovaan kallooni...:)

    VastaaPoista
  2. Kannattaa tosiaan harkita sitä Englanninkielistä blogia, sillä potentiaalinen lukijamäärä kasvaa aika tavalla.

    Se kannattaako blogia aloittaa vasta syksyllä niin voin vain sanoa että mitä nopeammin ryhdyt kirjoittamaan artikkeleita englanniksi sitä nopeammin sinulla on julkaisuvalmis blogi. Suosittelen valmistelemaan ainakin +20 artikkelia ennenkuin edes teet blogistasi julkisen.

    Kannattaa myös lueskella hieman vastaavanlaisia englanninkielisiä blogeja, jollaista itse aiot perustaa. Se antaa hyvän kuvan siitä millaiset artikkelit toimivat, millainen niiden ulkoasu on ja miten näiden blogien omistajat ansaitsevat tulonsa...

    Tämä taustatyö onkin syytä aloittaa mahdollisimman pian, sillä se vaatii aikaa ja panostusta. Syksyllä kun haluat blogisi julkaista, ovat nämä asiat jo valmiina ja voit keskittyä itse kirjoittamiseen.

    Ryhdyn seuraavaksi kirjoittamaan artikkelisarjaa, jossa seurataan uuden blogin perustamista alusta asti:

    Eli perustan tässä lähipäivinä uuden (englanninkielisen) blogin, jonka taipaletta tullaan sitten seuraamaan täällä Blogihaltuun.net :in puolella.

    VastaaPoista
  3. Olen saanut itseäni tyydyttävästi lukijoita blogiini. Kummastuttaa vain bloggerin tilastot. Kun katsoin kesäkuun lopussa yhdenkin tekstin näyttökertoja koko blogin olemassa olon ajalta, oli niitä 198. Nyt näyttökertoja on bloggerin laskureiden mukaan vain 183. Mistähän tuo johtuu, että luvut heittelevät härän pyllyä? Olen aina silloin tällöin huomannut muulloinkin, että luvut kasvavat alaspäin.

    VastaaPoista
  4. Bloggerin "tilastot" eivät ole itseasiassa tarkoitettu niinkään tarkkaan seurantaan vaan antamaan vain hieman osviittaa siitä mihin suuntaan blogisi on kehittymässä.

    Jos haluat realistiset tilastot kävijämäärän kehityksestä joudut kääntymään Google Analytics:in puoleen. Se vaatii hieman enemmän panostusta mutta on huomattavasti "varmempi" rekisteröimään kaikki vierailut.

    Voit lukea Google Analytics:istä ja siitä miten asennat sen omaan blogger blogiisi täältä: http://www.blogihaltuun.net/2011/04/kuinka-asennan-google-analyticsin.html

    VastaaPoista