SUOSITTU KIRJOITUS:

WordPress Blogin tietoturva paremmaksi:


Kannattaakin käyttää muutama minuutti oman WP bloginsa tietoturvan parantamiseen että blogissasi eivät vallitsisi niin sanotusti avoimet ovet. Käy lukemassa täältä ohjeita siihen miten voit välttyä ongelmilta!


keskiviikko 6. heinäkuuta 2011

Blogin mainostaminen rahalla -perusteita osa 1

Google ja Facebook mainonta

Bloggajat voivat blogata pelkästään siitä ilosta että he voivat kirjoittaa 10 lähimmälle ystävälleen päivän tapahtumista, useinmiten he kuitenkin haluavat blogiinsa suuremman määrän lukijoita. Tämä ei kuitenkaan ole mikään yksinkertainen temppu, kuten olen jo useammassa kirjoituksessa kertonut.

Tämän blogin alkutaipaleella kirjoitin artikkelin, joka haastoi bloggaajan miettimään kannattaisiko blogiaan mainostaa rahalla.  Nyt on aika tutustua hieman tarkemmin siihen miten se oikeastaan tapahtuu. Esimerkkeinä käytän kahta yleisintä palvelua: Google AdWords ja Facebook. Valitsin nämä palvelut siitä syystä että ne ovat mainoseuroissa mitattuna käytetyimmät mainoskanavat blogeille.


Mikä niissä mainoksissa oikein maksaa? Google ja Facebook ovat molemmat äärimmäisen suosittuja sivustoja. Facebookin ja Googlen kaltaisten sivustojen, joiden kävijämäärät ovat valtavia, tulonlähteenä toimivat nimenomaan mainokset. He eivät veloita käyttäjiltään rahaa vaan luottavat siihen että suuren käyttäjämääränsä ansiosta mainostajat haluavat oman mainoksensa näkyviin heidän palvelussaan. 

Pitääkseen halukkaat mainostajat tyytyväisinä tarjoavat molemmat erittäin tehokkaan tavan kohdentaa mainokset juuri halutulle segmentille. Iän, paikkakunnan ja sukupuolen perusteella voi rajata mainoskampanjan ja suunnitella sen erittäin yksilölliseksi. Mainoskampanjan tuottama hyöty mainostajalle on tällöin suuri.

Google VS Facebook


AdWords

Ensimmäisenä tutustumme Google AdWords palveluun ja mitä mainostaminen siinä maksaa. Google AdWords mainoksen luominen on hyvin ohjattua, enkä ryhdy erikseen esittelemään miten mainos luodaan. Jokainen meistä on nähnyt miltä Google mainokset näyttävät. Tämän lisäksi voit valita missä yhteydessä mainoksiasi näytetään. Näytetäänkö niitä internetsivustoissa jotka ovat ottaneet käyttöönsä Google AdSense mainokset vai ainoastaan Google hakutulosten yhteydessä jne. 

Tärkeintä Google AdWords kampanjan onnistumisen kannalta ovat avainsanat. Jälleen kerran puhuttaessa Google palvelusta esiin nousevat avainsanat ja niiden merkitys. Google tarjoaa tähän tietenkin neuvoja, ja kannattaakin tutustua Google AdWord:sin avainsana hakuun. Sen avulla voit helposti löytää uusia tehokkaita avainsanoja. 

Avainsanojen määrä ja laatu vaikuttava AdWords kampanjasi hintaan. Mitä enemmän suosittuja avainsanoja on kampanjassasi käytössä sitä enemmän on todennäköisiä klikkauksia mainoksellesi. Se nostaa kampanjan hintaa, mutta tuottaa myös paremmat tulokset koko kampanjalle. 

Google neuvoo avainsanojen valinnassa seuraavasti:

Miten tehokas avainsanaluettelo tehdään? 

Tässä on kaksi vinkkiä tehokkaan avainsanaluettelon luomiseksi:
Ajattele kuin asiakas. Mitä termejä tai ilmauksia asiakkaasi käyttäisi kuvaillessaan tuotteitasi tai palveluitasi? Lisää luetteloon kaikki ne avainsanat, joita käyttäjät saattaisivat käyttää hakutermeinä etsiessään yritystäsi Googlessa. Laajenna sitten luetteloa lisäämällä osuvat muunnelmat, mukaan lukien vaihtoehtoiset muodot (esim. shakki, sakki), monikkomuodot ja synonyymit. 


Tarkenna avainsanaluetteloa. 

Liian laajat avainsanat heikentävät tehokkuuttasi keräämällä paljon näyttökertoja, mutta vain vähän napsautuksia. Jos käytät esimerkiksi yleistä avainsanaa laukut mainostaaksesi matkailutuotteita, mainoksesi saattavat näkyä käyttäjille, jotka hakevat muita tuotteita, kuten koululaukkuja ja käsilaukkuja. Voit tarkentaa avainsanojasi lisäämällä tuotteitasi tai palveluitasi kuvaavia sanoja. Sen sijaan, että käyttäisit avainsanaa laukut, kokeile osuvampia ja kuvaavampia avainsanoja, kuten matkalaukut, kannettavat matkalaukut ja osta matkalaukkuja verkosta.


Mitä tämä kaikki sitten maksaa? Google AdWords kampanjan hinnan voit määritellä aivan itse. Sinä mainostajana päätät kuinka monta euroa viikossa olet valmis laittamaan kiinni AdWords kampanjaan. Google näyttää mainoksiasi kuukaudessa ainoastaan sen verran kun olet valmis maksamaan. Jos esimerkiksi määrittelet päivä budjetiksisi 5€ näyttää Google mainoksiasi kuukauden aikana ainoastaa (5x30,4) 152€ arvosta. 

Napsautuksen hinnasta riippuu se kuinka monta kävijää tällä summalla blogiisi tulet saamaan. Napsautus hinta voi vaihdella hyvin paljon ja siihen vaikuttavat tietenkin käytetyt avainsanat. Perus sääntönä voidaan pitää sitä että normaali käyttäjä pääsee AdWords kampanjan alkuun jo 50€ panostuksella, kun kalleimmillaan voidaan kampanjaan käyttää tuhansia euroja päivässä.

Aloittelevalle mainostajalle AdWords tarjoaa hyvin ohjatun tavan luoda oma mainos, se ei kuitenkaan kerro kovin yksiselitteisesti kaikkea mikä liittyy avainsanoihin ja mainoksiin sekä siihen miten maksaminen onnistuu. 

Mainoskampanjan maksutavoista Google kertoo seuraavaa:


Jälkimaksu (automaattiset maksut): American Express, MasterCard/Eurocard, Visa, ja maksukortit, joissa on MasterCard/Eurocard- tai Visa-logo  

Ennakkomaksu (manuaaliset maksut): American Express, MasterCard/Eurocard, Visa, ja maksukortit, joissa on MasterCard/Eurocard- tai Visa-logo 


HUOM! Näiden lisäksi ennakkomaksun voi suorittaa myös normaalina tilisiirtona. Tätä vaihtoehtoa ei löydy AdWords tukikeskuksen ohjeista, mutta löytyy maksuvaihtoehdoista valittuasi Manuaaliset maksut. Maksettaessa yhteys pankkina toimii Nordea, joten kaikkien Nordealaisten maksut menevät perille nopeasti (yleensä muutama tunti). Muut joutuvat odottamaan 5 - 10vrk maksamisen jälkeen ennenkuin voivat aloittaa AdWords kampanjoinnin. Luottokorteilla maksettaessa maksut menevät perille nopeasti pankista riippumatta.

Jälkimaksu ja ennakkomaksu ovat selkeät: Jälkimaksu suoritetaan kampanjan päätyttyä ja Ennakkomaksu maksetaan ennenkuin yhtäkään mainostasi on näytetty. Itse valitset sen milloin maksusi suoritat, mutta varmin tapa taitaa olla maksaa mainoksista Ennakkomaksulla, silloin et missään tapauksessa ylitä omaa budjettiasi.

Seuraavassa osassa otamme kiinni Facebook markkinointiin, luomme oman kampanjan ja teemme yhteenvedon siitä kannattaako bloggaajan todella mainostaa blogiaan rahalla ja ennenkaikkea mihin ne eurot kannattaa tunkea. Jos sinulla on kysyttävää blogien markkinoinnista tai siitä mitä sinä voisit tehdä parantaaksesi blogisi näkyvyyttä ota rohkeasti yhteyttä ja jätä kommenttia.

1 kommentti:

  1. Onneksi blogisi arkistossa ovat nämä kirjoitukset jäljellä, jotta voin palata niiden pariin heti, kun asia ja rahanahneus muuttuvat ajankohtaisiksi...:)

    VastaaPoista