On saavutettu vuosi 2012. On siis aika laittaa myös blogisi kuntoon, tämä kannattaa aloittaa tekemällä suunnitelma siitä mitä blogillasi aiot tehdä tulevien kuukausien aikana. Kuten tämän blogin kohdalla toimin, laitoin ensiksi ylös niitä asioita joita haluan saavuttaa ja joihin haluan muutosta.Ilman selkeitä tavoitteita ei ole mitään syytä kirjoitella blogia.
Kannattaa kuitenkin tehdä asioita hieman eritavalla kuin viime tai sitä edellisenä vuonna. Uudistuminen on avain siihen että lukijoittesi mielenkiinto säilyy ja tavoitat uusia lukijoita. Jos aiot pelkästään jatkaa samaa vanhaa rataa, eivät tuloksesi ainakaan tule parantumaan viimevuotisesta.
Kannattaa kuitenkin tehdä asioita hieman eritavalla kuin viime tai sitä edellisenä vuonna. Uudistuminen on avain siihen että lukijoittesi mielenkiinto säilyy ja tavoitat uusia lukijoita. Jos aiot pelkästään jatkaa samaa vanhaa rataa, eivät tuloksesi ainakaan tule parantumaan viimevuotisesta.
1. Älä tee uudenvuodenlupauksia blogisi suhteen.
Tee pieni tarkastelu siihen millaisia lupauksia tutut bloggaajat tekivät vuoden 2011 alussa. Voin olla melkeinpä varma että nämä blogistit eivät saavuttaneet niitä lupauksia. Suurin osa bloggaajien tekemistä lupauksista ovat itseasiassa epä-realistisia ja hetken mielijohteessa kehiteltyjä. Voisinhan vaikka itsekkin luvata kirjoittavani vähintään 365 artikkelia vuonna 2012, mutta se tuskin pitää paikkansa. Lupaukset kannattaakin heivata romukoppaan ja laittaa mietintämyssy päähän.
Lupauksien sijaan kannattaa pyrkiä tavoitteittesi toteuttamiseen. Tavoitteiden jotka itseasiassa ovat realistisia. Tavoitteita joiden miettimiseen olet käyttänyt aikaa enemmän kuin 10 minuuttia.
Nyt kun kuitenkin on uusi vuosi ja tarvitset uuden lähestymistavan myös bloggaamiseen. Kannattaa heivata ajatus siitä että olisi sanojesi mittainen ja keskittyä olemaan "toiminnan mies". Tavoitteiden toteuttaminen on paljon tärkeämpää kuin lupaukset jotka kuitenkin rikkoontuvat jossain vaiheessa. Pyri toteuttamaan asiat yksi kerraallaan, pyri olemaan paras mahdollinen bloggaaja joka voit olla.
2. Tavoitteista tekoja
Älä kuvittele että pelkät tavoitteet riittävät menestymiseen. Älä kuvittele että blogisi menestyy jos käytät siihen aikaa viikosta muutaman tunnin, tai silloin kun se on sinulle mahdollista. Tee tänä vuonna jotain hieman eri tavalla.
Tee itsellesi selkeä aikataulu, aivan kuten koulun lukujärjestys, ota itseäsi niskasta kiinni ja aseta tarkat aikataulut milloin mikäkin kirjoitus on julkaistava. Koska otat yhteyttä uusiin mahdollisiin mainostajiin jne.
Luo itsellesi strateginen aikataulu jonka perusteella toimit.
Tämä saattaa kuulostaa rankalta, mutta ilman tälläistä "pakko" aikataulua et koskaan tule saavuttamaan mitään blogisi suhteen. Etkä muutenkaan elämässä. Päättäväisyys ja sitkeys ovat ne kaksi avainsanaa joihin jokaisen tavoitteen toteutuminen nojaa.
3. Markkinointi kunniaan
“Ei mun tarvi markkinoida“…”Ei mun blogi mitään markkinoinnista hyödy“…”En mä tiiä miten markkinoisin blogiani“…"Blogin markkinointi on hankalaa” jne.
Nuo lauseet ja sanat saat unohtaa välittömästi...
Jos haluat menestyä, saada lukijoita, kommentteja ja blogisi nousuun sinun tulee ottaa markkinointi haltuun. Ei typerästi hukkaamalla omat rahasi mainoskampanjaa jonka teho on mitätön, vaan käyttämällä järkeä. Pyrkiä tuomaan omaa blogiasi esille tavalla joka kiinnittää huomiota. Jokainen bloggaaja haluaa kävijöitä, kommentteja ja lukijoita. Ilman markkinointia et saavuta mitään näistä ja blogisi kuolee hiljaa pois.
Markkinoit blogiasi joka päivä, jok'ikinen kerta kun julkaiset uuden kirjoituksen on se samalla mainos joka vaikuttaa potentiaalisiin uusiin lukijoihin. Älä keskity pelkästään markkinoimaan blogiasi omassa pienessä piirissäsi vaan laajenna! Keskittymällä omien ystäviesi haalimiseen lukijoiksi teet vain itsellesi hallaa sillä ystäväsi kyllä lukevat blogiasi, vaikket heitä erikseen sitä pyytäisi tekemään.
Markkinointi ei vaadi suurta budjettia, tai edes minkäänlaista budjettia. Käytä aikaa kommentoimalla kirjoituksia toisten ihmisten blogeissa ja ennenkaikkea paras markkinointikeino on kirjoittaa toisten ihmisten blogeihin! Vuoden 2012 tehokkain markkinointikeino ovat ns. vierailija kirjoitukset. Saat oman kirjoituksesi esille toisten ihmisten blogeihin ja samalla kasvatat omaa lukijakuntaasi merkittävästi. Äläkä vain väitä ettet voi kirjoittaa toisten ihmisten blogeihin. Oletko edes kysynyt heiltä ? Suomessa on kymmeniä ellei jopa satoja blogeja jotka ovat samanlaisia ja samasta aiheesta kuin omasi. Miksi et sitten heittäisi heille kommenttia tai sähköpostia ja kysy aivan suoraan olisiko mahdollista kirjoittaa blogiisi artikkeli. Kirjoitathan omassa blogissasi sellaisen joka päivä.
Moni bloggaaja on enemmän kuin iloinen siitä että saa julkaista blogissaan laadukkaan kirjoituksen, johon ei ole itse tarvinnut käyttää aikaa. Tämä tarjoaa bloggaajalle mahdollisuuden viettää vapaapäivän tai vaikka kirjoittaa artikkelin ns. varastoon myöhemmin käytettäväksi. Teet siis itseasiassa toiselle bloggaajalle palveluksen tarjoamalla omaa artikkeliasi hänen blogissaan julkaistavaksi.
4. Älä saarnaa jostain mistä et tiedä.
Suurin virhe jonka voit tehdä on pyrkiä opettamaan tai kertomaan asiasta josta et itseasiassa tiedä yhtään mitään. Lukijasi kärsivät tästä kaikkein eniten ja menetät kaiken uskottavuuden jota blogillasi on ikinä ollutkaan.
Keskity kirjoittamaan aiheista joista tiedät, joista sinulla on kokemusta. Älä yritä esittää mitään mitä et ole sillä silloin kaivat itsellesi haudan josta et pääse pois ja saat heittää hyvästit koko bloggaamiselle. Ole aito ja rehellinen, oma itsesi. Ainoastaan ihmiset jotka ovat rehellisiä itselleen ja rehellisiä siitä mitä kirjoittavat tulevat menestymään vuonna 2012. Voit olla yksi heistä.










Mielenkiintoisesti erilainen näkemys blogikirjoittamisesta. Osa bloggaajista ei välttämättä odota mainostajia, kenties jopa karttavat mainoksia blogissaan, mutta niille jotka haluavat enemmän ja laadukkaita mainostajia, ohjeesi ovat kerrassaan toimivia...:)
VastaaPoistaSuoraan sanottuna mainosten karttaminen on yksi suurimmista virheistä joita bloggaaja voi tehdä.
VastaaPoista"No mutta mainokset rumentavat blogia."
Ainoa joka tästä ongelmasta kärsii on yritys jonka oma tuote saattaa jäädä mainosten jalkoihin. Blogi joka ei ole yrityksen ylläpitämä on täysin riippuvainen tuloista joita mainoksista saa ja sitä kautta bloggaajan tuleekin käyttää aikaa haaliakseen mainostajia.
Vaikka visuaalinen ilme saattaa "kärsiä" mainoksesta, se on kuitenkin pienempi murhe kuin se että blogisi tuotto on 0€ päivässä.
Nyt eletään vuotta 2012 ja mainokset ovat arkipäivää, ne jotka vihaavat mainoksia saavat boikotoida puolestani kaikkia sivustoja jotka mainoksia näyttävät.
Ja sopisiko tämä kysymys tähän? Kuinka google uudistuu ja kuinka se vaikuttaa
VastaaPoistabloggeriin vai vaikuttaako? Pitääkö muuttaa asetuksia vai jatkaa bloggaamista
suurella syrämmellä :)
Tuo on todella hyvä kysymys, etkä varmasti ole ainoa joka tätä pähkäilee. Google, kuten on kaikille itsestään selvää, on suuri yksittäinen vaikuttava tekijä bloggaajan elämän kannalta. Tämä tietenkin tarkoittaa sitä että bloggaajan tulisi pysyä selvillä siitä mitä Google oikeastaan suunnittelee nyt ja tulevaisuudessa.
PoistaPari sanaa kuitenkin jostain muusta ensin. On kuitenkin olemassa toinenkin instanssi joka vaikuttaa bloggaajan elämään, nimittäin lainsäätäjät. Yhdysvalloissa on viimeisten kuukausien ajan käyty kriittistä kädenvääntöä oikeastaan koko internetin tulevaisuudesta. Lakiesitykset kuten SOPA ja sen sisar lakiesitys PIPA ovat vaarallisia esimerkkejä siitä miten suuryritysten etujen nimissä pyritään rajoittamaan palveluiden saatavuutta. Google on useaan otteeseen ollut napit vastakkain syytettynä piratismista tai muista laittomuuksista ja tämänkaltaiset lakiesitykset ovat omiaan heittämään vettä myllyyn. SOPA ja PIPA lakiesitysten vaikutus koko internetiin on niin valtaisa että se ei voi olla vaikuttamasta myös niihin päätöksiin joita Google joutuu tekemään, vaikka tälläistä lakia ei syntyisikkään.
Google joutuukin todennäköisesti vuoden 2012 aikana todella tarkkaan seuraamaan poliittisen tilanteen kehittymistä sekä miettimään ratkaisuja siihen jos Yhdysvaltain kongressi päättää ajaa läpi joko jomman kumman yllämainituista lakiesityksistä tai jonkin vielä julkaisemattoman esityksen. Esityksen joka pakottaa internetissä toimivat palvelut rajoittamaan merkittävästi käyttäjiensä toimintavapautta. Enkä tarkoita tässä tapauksessa pelkästään piratismia tai ääriryhmien toimintaa vaan aivan tavallisten ihmisten toimia internetissä.
Mitä tulee Googlen omiin uudistuksiin ensimmäinen uudistus on yhteisten käyttäjäehtojen tuominen kaikkiin Google palveluihin. Perus- käyttäjän kannalta tämä saattaa tuntua yhdentekevältä, mutta se ei välttämättä sitä ole. Tämä uudistus kuten niin monet muutkin on kaksiteräinen miekka. Toisaalta Google pystyy tämän uudistuksen jälkeen tarjoamaan entistä yksilöllisempää palvelua joka kattaa lähes koko internetin. Toisaalta se tarjoaa Google:n kaltaiselle mainosrahoitteiselle yritykselle entistä suuremman potentiaalin tarjota äärimmäisen hyvin täsmennettyjä mainoksia ja ansaita vielä enemmän rahaa mainostajilta.
Miten Google sitten tämän toteuttaa?
Google yhdistää kaikki palvelunsa saman käyttäjäsopimuksen alle. Tämän uudistuksen myötä kaikki se data jota Google kerää sinusta oli se sitten hakukoneen, YouTube:n tai vaikka G-mail:in kautta pystytään yhdistämään ja Google saa entistä paremman kuvan siitä kuka sinä olet ja mitä sinä haluat. Tähän asti Google ei ole yhdistänyt näissä palveluissa kerättyjä tietoja vaan pitänyt jokaista palvelua erillisenä kokonaisuutena. Sinun YouTube videoiden katselu mieltymyksesi eivät ole vaikuttaneet siihen millaisia hakutuloksia Google hakukoneeseen on ilmestynyt, mutta vastaisuudessa tämä muuttuu, tätä asiaa voi miettiä myös positiivisemmalta kannalta ja ajatella asiaa siten että Google pystyy tarjoamaan entistä tarkempia hakutuloksia ja parempaa palvelua, pitää vain yrittää unohtaa se että myös mainonta on tulevaisuudessa entistä täsmällisempää ja sitäkautta houkuttelevampaa.
Blogger palvelu on osa Google:n tuoteperhettä ja tietenkin myös se mitä bloggerissa teet vaikuttaa kokonaisuuteen. Blogger palvelu sinällään ei ole muuttumassa merkittävästi. Ainoa todellinen muutos on Bloggerin ja Google+ palvelun lähentyminen. Google todennäköisesti pyrkiikin yhdistämään yhä tiukemmin sosiaalisen median palvelunsa Google+ ja Blogger blogi palveluunsa. Siksi kannattaakin jo hyvissäajoin harkita Google+ palvelun ottamista käyttöön oikein tosissaan. Sosiaalinen vuoruovaikutus Bloggerin ja Google+ palvelun välillä tulee ainoastaan kasvamaan.
Kuten olet jo varmasti huomannut on Bloggeriin ilmestynyt jo tietoa siitä kuinka moni käyttäjä antaa plussia sinun kirjoituksillesi, keitä he ovat jne. Tämä ei varmasti ole ainoa muutos joka Bloggeriin ilmestyy, mutta se onko perus bloggaajan kannalta tulossa mitään todella kriittistä jää vielä nähtäväksi.
Kiitos,tätä ajatellaan tosissaan!
Poista