SUOSITTU KIRJOITUS:

WordPress Blogin tietoturva paremmaksi:


Kannattaakin käyttää muutama minuutti oman WP bloginsa tietoturvan parantamiseen että blogissasi eivät vallitsisi niin sanotusti avoimet ovet. Käy lukemassa täältä ohjeita siihen miten voit välttyä ongelmilta!


sunnuntai 25. maaliskuuta 2012

Yrittäisit edes yrittäjä!

Yritys blogi

Bloggaaminen ei ole pelkästään harrastus. Yhä useammalle se on tapa hankkia ylimääräistä rahaa taskunpohjalle. Vaikkei bloggaaminen vielä kaikkia Suomalaisia elätäkkään se ei tarkoita sitä etteikö siitä voi hyötyä rahallisesti, tapauksesta riippuen jopa todella paljon. Tämän kirjoituksen on tarkoitus herättää viimeisetkin yrittäjät jotka lipuvat mahdollisen onnensa ohi autuaan tietämättöminä ja välinpitämättöminä mahdollisuudesta. Pahoittelen jo etukäteen, kielenkäyttöni loukkaa herkkänahkaisia.


Mikä helvetti siinä on että vaikka vääntäisit rautalangasta ja piirtäisit vielä kuvan ei viesti tahdo mennä perille. Se ei ole tyhmyydestä kiinni, enemmänkin välinpitämättömyydestä. Vuodesta 2007 olen joutunut kiertämään kuin laukkuryssä erilaisissa yrittäjien kekkereissä, joissa ylisanoja kuulee enemmän kuin Presidentin virkaanastujaisissa. Toinen toistaan kehuvat yrittäjät juovat nuppinsa turvoksiin kuunnellessaan samalla eri yritysvalmentajia ja "menestyjiä" joiden ainoa todellinen motivaatio on +15 000€ puhujapalkkio eikä mikään muu. Nimeltämainitsemattomat valmentajat puhuvat ympäripyöreitä 'totuuksia' ja viljelevät fraaseja joiden käyttökelpoisuus tosielämän tilanteissa on sama kuin hakkaisi päätään tiiliseinään. Omaan päähän se vain sattuu.

Pieni yksityisyrittäjä ei voi tuhlata aikaansa turhuuksiin tai heittää rahaa siihen pohjattomalta 'vaikuttavaan' kaivoon joka on yrittäjälle tarjottu "valmennus". Ei asiakastasi kiinnosta p*skan vertaa olitko A. Virtasen (toivottavasti tämän nimistä kouluttajaa ei ole olemassa)  valmennuskurssilla vuonna 2011 tai Tyrvään yrittäjäpäivillä syksyllä 2007, Asiakasta kiinnostaa ainoastaan se että palvelu ja tuote on sitä mitä hän haluaa.

Maslowin tarvehierarkia
Maslow:in tarvehierarkia
Nyt tullaankin tähän maagiseen sanaan: Halu. Ihminen tuskin tarvitsee edes 5% siitä kaikesta krääsästä jota hän omistaa. Maslow jo aikoinaan kertoi harvinaisen selkeästi sen miksi "moderni" ihminen kerää ympärilleen tarpeetonta tavaraa; Pelkästään tyydyttääkseen itseään. Nyt jarrua! Mitä h*lvettiä tällä on tekemistä bloggaamisen kanssa? Ei yhtään mitään ja toisaalta aivan kaikki.

Blogi on työkalu


Ei mene päivääkään etteikö joku etsi internetistä tietoja tuotteesta tai palvelusta. Siis aivan kaikista tuotteista ja ihan jokaisesta palvelusta jota vain voit kuvitella. Kirjoittaessani tätä kirjoitusta pelkästään Google hakukoneeseen tehdään yli 120 miljoonaa hakua (1 tunti). Voidaan siis sanoa että on enemmän kuin tärkeää että yrittäjä näkyy internetissä.

No sehän nyt on ihan selvää! Meidän firmalla on jo WWW-sivut. 

Se on mukava kuulla, mutta totuus on se että pelkät internetsivut ovat jo muinaisjäänne. Sinun tulee erottua. Harva yrittäjä pystyy puhtaalla omallatunnolla väittämään että he voivat erottua kilpailijoistaan ylivoimaisesti parhaalla hinnalla tai tuotteella. Erottuminen tuhansien kilpailijoiden joukosta on avainasemassa haalittaessa niitä kullanarvoisia maksavia asiakkaita.

Erottuminen blogin avulla on yksi helpoimmin toteutettavista ja taloudellisesti pienimmistä investoinneista joita voit tehä kilpailijasi kampittamiseksi. Sinun tulee rakentaa blogisi tukemaan yritystäsi tavalla joka on blogissa vierailevalle potentiaaliselle asiakkaalle miellyttävä. Et voi vain silmittömällä raivolla tyrkyttää tuotetta tai palvelua vaan sinulta vaaditaan hieman kieroiluakin. Ensinnäkin sinun tulee uskotella asiakkaallee ettet ole myymässä hänelle tuotetta vaan olet hänen paras uusi ystävänsä. Inhimillistä itsesi ja laskeudu siltä kultaiselta yrittäjän valtaistuimeltasi tavallisen kansan pariin.

Blogi ei ole tarkoitettu tuotteen tyrkyttämiseen viimeistä piirtoa myöden. Blogin avulla on tarkoitus tarjota lisäsisältöä yritys imagosi tueksi. Olitpa sitten minkä alan yrittäjä tahansa blogin käyttäminen paremman tunnettavuuden saavuttamiseksi ruohonjuuritasolla on erinomainen keino. Se ei kuitenkaan jää siihen, yhä useampi yritysasiakas tarkistaa internetsivujesi sisällön, luottokelpoisuuden ja protestilistan lisäksi, valitessaan uutta kumppania jolta tilata sen miljoona kappaletta uutta hilavitkutinta. Hilavitkutinkauppa saattaa syntyä juuri siksi että asiakkaasi ovat jättäneet blogiisi positiivista palautetta tai olet kyennyt hoitamaan kunnialla jonkin reklamaatio tapauksen ja dokumentoinut sen blogiisi.

Älä kuitenkaan yritä pettää meitä kuluttajia.
Älä kuitenkaan yritä pettää meitä kuluttajia sillä paskanjauhajan haistaa kilometrien päähän myös täälä internetin ihmemaassa. Paitsi tietysti se Nigerialainen prinssi joka lähettää aivan varmasti ihan kohta minulle 10 miljoonaa. Blogin työstäminen saattaa tuntua aivan typerältä ajatukselta, sillä onhan yrittäjällä nyt paljon parempaakin tekemistä. Näin on aivan varmasti mutta annan vielä yhden esimerkin, joka tulee elävästä elämästä.

Kertomus tai kuten hienosti sanotaan Case...


Yrittäjä perusti blogin jonka tarkoituksena ei ollut niinkään myydä omaa tuotettaan tai palveluaan vaan tarjota ihmisille ratkaisu ongelmaan joka piinasi monia. Yrittäjä sijoitti omaa rahaansa blogin perustamiseen ja samalla kuin vahingossa motivoi itseään kirjoittamaan blogia. (Mikään kun ei ole niin hyvä motivaatio kuin raha, varsinkin jos sitä pitää yrittää saada edes omiaan takaisin.) Vuoden kuluttua yrittäjä laittoi itsensä "tilille" eli mitä hän oli saavuttanut? Ihmiset olivat tyytyväisiä, yrityksen tunnettavuus oli paikallisilla markkinoilla teetetyn tutkimuksen mukaan räjähtänyt ja asiakastyytyväisyys oli noussut uuteen ennätykseen. Yrittäjä, mielissään tästä teki myös pikaisen laskelman. Verkkomyynti oli kasvanut blogin perustamisen jälkeisenä vuonna 540%.

blogista tulleet asiakkaat käyttivät yli 70% enemmän rahaa
Osansa näistä huikeista kasvuluvuista selittää yleinen kehitys, mutta ei läheskään kaikkea. Kun tarkasteltiin verkkokaupassa tehtyjen ostosten euromäärää liikenteen lähteisiin blogista tulleet asiakkaat käyttivät yli 70% enemmän rahaa ostoksiin, kuin verkkokauppaan muualta eksyneet. Kuten Lontoon murteella sanotaan 'Case in point'.

Loppusanat

Blogi ei ole itsessään ratkaisu yrityksen kaikkiin ongelmiin. Nykyisessä taloustilanteessa ei kuitenkaan yrittäjällä ole varaa jättää käyttämättä kaikkia mahdollisuuksia joita on tarjolla. Varsinkaan kun blogin taloudellinen panostus on hyvin pieni moneen muuhun vaihtoehtoon nähden. Blogi ja sen tuoma sosiaalinen kontakti yrityksen potentiaalisiin asiakkaisiin, yhdistettynä oikeaan sosiaalisen -median markkinointikäytäntöihin voi tuoda kaivatun piristysruiskeen ja etulyöntiaseman kilpailevaan yritykseen.

Ongelmaksi saattaa yrittäjälle muodostua tarvittavan tietotaidon puute, tämäkään ei kuitenkaan ole ongelma sillä BlogiHaltuun.net on täällä myös yrittäjiä varten. Kannattaakin ottaa yhteyttä tuo kysy bloggamista lomakkeen kautta niin laitetaan yrityksesi blogi asiat kuntoon, ihan selkokielellä ja ainoastaan hyvin pientä korvausta vastaan.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti