Yksi ensimmäisistä ajatuksista joita bloggaaja miettii mainoksista on se koska mainokset tulisi asettaa omaan blogiinsa. Yksinkertainen vastaus kuuluu: Heti, juuri nyt. Mutta miksi? Siitä yksinkertaisesta syystä että mainokseton blogi on tuottamaton blogi, riippumatta siitä kuinka monta kävijää tai sivunlatausta sinulla on päivässä. Nyt sinulla onkin hyvä hetki käydä laittamassa nämä mainokset päälle omassa blogissasi. Älä epäröi enää sekuntiakaan tämän asian suhteen sillä mitä enemmän sinulla on lukijoita mainoksettomassa blogissa sitä suurempi meteli nousee kun laitat lopulta yhdenkin mainoksen.
Lue kuitenkin ensin tämä kirjoitus loppuun sillä kerron 5 asiaa jotka sinun tulisi jo tietää mainosten ihmeellisestä maailmasta.
Harva bloggaaja alussa ajattelee tuloja, mutta raha on se mikä ratkaisee, joka muuta väittää valehtelee itselleen ja myös muille. "Mutta eihän kukaan pidä mainoksista?" Eikö? Minä ainakin rakastan mainoksia: suuria mainoksia, pieniä mainoksia, mainoksia jotka ovat hyvin tehtyjä. Ellen pitäisi mainoksista tulisin luultavasti hulluksi. Mainoksia kun on aivan kaikkialla.
Bloggaajalle mainokset ovat elinehto sillä ne tuovat voita leivänpäälle. Moni bloggaaja kuitenkin pettyy karvaasti aseteltuaan mainokset blogiinsa. Kannattaakin asettaa realistiset tavoitteet tässäkin asiassa ettei joudu nielemään pettymystään.
1. Lukijat ovat tulon lähde
Ensimmäinen asia joka sinun tulee tietää on se että ilman suurta määrää lukijoita ei ole suuria tuloja. Mainostajat maksavat siitä että heidän mainoksensa näkyvät. He eivät maksa siitä että laitat mainoksen blogiisi, sen tulee myös näkyä. Siitä yksinkertaisesta syystä lähes jokainen mainostaja perustaa maksunsa joko mainoksen näyttömäärään (CPM) tai mainoksen klikkausten määrään (CPC). Osa mainostajista haluaa näkyvyyden lisäksi tuottoja itselleen, nimittäin sen että mainosta klikannut ostaa tuotteen x heidän sivuiltaan.
2. Blogisi lukija on asiakas
Nyrkkisääntö onkin että tuloja on turha odotella ennenkuin blogissasi on potentiaalisia asiakkaita. Asiakas sana saattaa kuulostaa hieman erikoiselta, mutta lukijasi ovat asiakkaita mainostajillesi. Mainoksen tarkoituksena kun on haalia uusia asiakkaita ostamaan jokin tuote tai palvelu, ellet myös itse yritä ajatella blogisi lukijoita myös kuluttajina, potentiaalisina asiakkaina valitessasi mainostajia blogiisi saatat heittää hukkaan kaiken tekemäsi työn.
Tämä onkin toinen seikka joka sinun tulee ymmärtää ennenkuin asetat mainoksia blogiisi. Lukija on asiakas.
3. Sijoita mainokset oikein
Mainos tulee asettaa mahdollisimman näkyvälle paikalle
Kolmas seikka on monille täyttä hepreaa, nimittäin mainoksen sijoittelu. Moni bloggaaja joka pelkää mainoksia, mutta on kuitenkin ottanut ensimmäisen askeleen ja sijoittanut blogiinsa mainoksen tekee sen tavalla joka takaa että tuottoa ei synny. Mainos sijoitetaan blogiin aivan väärään paikkaan. Mainos yritetään piilottaa jonnekkin blogin alaosaan pois silmistä. VIRHE! Mainos tulee asettaa mahdollisimman näkyvälle paikalle, jotta se huomataan ja sitä klikataan.
Google on tässä asiassa auttaakseen tehnyt eräänlaisen lämpökartan josta saa jo hyvän käsityksen mihin mainos tulisi sijoittaa.

Tehokkain mainoksen paikka on blogikirjoituksen sisällä, Välittömästi kirjoituksen pääotsikon alla. Tämä mainospaikka toimii ja havaitaan parhaiten blogistasi. Toinen tehokas mainospaikka on blogisi sivupalkissa, sen yläosassa. Eli mitä vähemmän "työtä" lukija joutuu tekemään mainoksen havaitakseen sitä suuremmalla todennäköisyydellä siihen myös klikataan. Kaikki mainokset joita varten blogin lukija joutuu vierittämään sivua alaspäin ovat sellaisia jotka eivät tuota klikkauksia. Tälläiseen "kylmään" mainospaikkaan kannattaa sijoittaa mainos ainoastaan siinä tapauksessa että sen toiminta perustuu myynteihin. Eli vähemmällä määrällä klikkauksia saatat silti päästä kohtuulliseen tuottoon, koska myyntejä ei tarvita yhtä paljon.
4. Myynneillä tulosta
Suurin osa tälläisistä "affiliate" mainoksista perustuu tosiaan myynteihin. Saat % -osuuden siitä rahasta jota asiakas käyttää mainostajasi sivustolla. Affiliate mainokset ovat myös tehokkaampi ratkaisu blogeihin joissa on vielä vähänlaisesti lukijoita, juuri samasta syystä. Ei tarvita kuin 1 asiakas joka ostaa tuotteen kun saatat saada samat tulot kuin näyttämällä esimerkiksi Google AdSense mainoksia kuukauden tai kaksi. Siksi pienen kävijämäärän blogien kannattaakin ensisijaisesti keskittyä affiliate mainoksiin ja vasta kun kävijämäärä on suuri siirtyä erilaisten mainosverkostojen kuten Google AdSense käyttäjäksi. Tämä neljäs seikka kannattaakin pitää mielessä valitessasi omaa mainosratkaisuasi.
5. Määrä ei korvaa laatua
Mainosten laatu korvaa aina määrän
Viides asia, joka sinun tulee tietää mainoksista on niiden oikea määrä. Mitä vähemmän mainoksia blogissasi on sitä tehokkaammaksi yksittäinen mainos muuttuu. Jos kylvät blogisi täyteen mainoksia jokaisen mainoksen teho heikkenee. Mieti siis tarkkaan se mikä määrä tuntuu sopivalta, onko järkevämpää sijoittaa blogiisi 1 mainos vai kenties 3? Tämä on osittain makuasia, mutta mainosten laatu korvaa aina määrän. Oikean mainoskumppanin ja mainos-sijoittelun avulla voidaan päästä huomattavasti parempiin tuloksiin kuin kylvämällä koko blogi täyteen pelkkiä mainoksia ja unohdetaan itse sisältö. Laadukkaan sisällön ja tarkkaan mietityn mainoskampanjan avulla tuloksen tekeminen on huomattavasti helpompaa
.
Anteeksi asiani ei liity tähän mitenkään, mutta voitko auttaa ja kertoa vaikka postauksella, että miten saa lukijoita kohdan nuo lukijat kuviksi jotka itse haluaa? Esimerkiksi tuossa blogissa on laitettu lukijat sillein: http://listento-nora.blogspot.com/2012/01/winter-is-finally-here.html
VastaaPoistaLaadin siitä krijoituksen vielä tällä viikolla, mutta sen verran voin sanoa että esimerkissäsi kyseessä ei ole Lukijat Gadget vaan bloggaajan itsensä tekemä viritelmä joka vain näyttää siltä.
VastaaPoistaHei! tää ei nyt liity mitenkään mihinkää, mut miten saan mun "sivut gadgetin" tän näköiseksi ? mulla on tällanen ruma joka on kai bloggerin oma, ja juuri tuo ulkonäkö kiinnostaisi:
VastaaPoistahttp://witheveryheartbeating.blogspot.com/
entä miten saan päivämäärän keskelle postausotsikon yläpuolelle? Ja tuo viiva postausotsikon ja päivämäärän väliin?
kiitos etukäteen, sun blogi auttaa mua aina! :)
Osaatko neuvoa miten tuon suosittele googlessa, facebookissa ym. palkin saa pois? :)
VastaaPoistaMene bloggerin ulkoasu valikkoon ja blogitekstit kohdassa klikkaa muokkaa. Tämä avaa uuden ikkunan josta otat vain rastin pois ruudusta kohdassa "Näytä jakopainikkeet" ja tallenna muutokset.
Poista