SUOSITTU KIRJOITUS:

WordPress Blogin tietoturva paremmaksi:


Kannattaakin käyttää muutama minuutti oman WP bloginsa tietoturvan parantamiseen että blogissasi eivät vallitsisi niin sanotusti avoimet ovet. Käy lukemassa täältä ohjeita siihen miten voit välttyä ongelmilta!


keskiviikko 15. kesäkuuta 2011

Blogin hakukoneoptimointi - Osa 3

Toisessa osassa tutustuimme siihen miten blogin kirjoituksen voi optimoida hakukoneille ystävällisiksi. Nyt on aika laajentaa pelkän kirjoituksen ulkopuolelle ja lähteä tutustumaan siihen miten lopusta blogistasi voidaan tehdä hakukoneoptimoitu. Sen lisäksi tutustutaan siihen miten suosituimmat blogialustat WordPress ja Blogger eroavat toisistaan hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.



Optimoi blogisi kategoriat


Mainitsin edellisessä kirjoituksessani että blgien erilaisten kategorioiden määrä kannattaa pitää pienenä. Nämä auttavat sekä rajoittamaan blogin paisumista aivan liian suureksi, ( liian monesta aiheesta kertovaksi), että helpottamaan blogin indeksoitumista hakukoneisiin. Kategorioista olen kirjoittanut jo ennnenkin ja kannattaakin tutustua kirjoitukseen täälä. Sieltä löydät perusteet siihen miten kategorioita tulisi hyödyntää omassa blogissasi.


Hakukonerobotit ovat kehittyneet ja osaavat jo aika hyvin havaita ns. duplicate content:in, josta bloggaajat kärsivät vielä jokin aika sitten. Google osaa jo tunnitaa ja linkittää sivuilla olevaan alkuperäistekstiin ilman että hakukonetta tarvitsee estää näkemästä joitain osia blogistasi. Ongelma muodostui siitä että blogissa itseasiassa julkaistaan sama kirjoitus useaan eri paikkaan. Että voisit paremmin ymmärtää mitä tarkoitan suosittelen katsomaan tämän lyhyen englanninkielisen videopätkän siitä miten hakukonerobotti toimii tullessaan blogiin.






Vaikket olisikkaan vielä hakukoneoptimoinnin virtuoosi on tämä asia helppo toteuttaa ja samalla selkeytät blogiasi huomattavasti myös sen lukijoille. Kannattaa pyrkiä pitämään kategoriat blogisi aiheen mukaisina ja niiden määrä pienenä.


Metakuvaukset ja SEO


Metakuvaukset kehitettiin alunperin juuri hakukoneille ja hakukoneet tarvitsivatkin tätä tieotoa tunnistaakseen mitä sivusto käsitteli. 1990 luvulla meta data oli tehokkain keino saada sivustonsa hyvälle sijoitukselle hakukoneissa. Tämä kuitenkin muuttui 2000 luvulle tultaessa ja Meta -datan merkitys on pienentynyt. Nykyisten hakukoneoptimointi standardien mukaan Meta kuvaukset blogeissa eivät ole välttämättömiä, niiden vähäisen vaikutuksen takia. En kuitenkaan suosittelisi aivan täysin luopumaan Meta kuvausten käytöstä omassa blogissasi sillä vaikka sen vaikutus onkin vähentynyt dramaattisesti jotkin hakukoneet yhä edelleen lukevat meta datan blogistasi.

Miten sitten lisäät metakuvaukset? 

Se onnituu helpoiten luomalla metakuvauksen käyttämällä helppoa, nopeaa ja ilmaista addme.com:in palvelua. Luotuasi kuvauksen kopioit ja liität vain tämän koodin blogisi lähdekoodiin. Kannattaa kuitenkin varoa muokkaamasta meta elementtiä jos ei ole varma siitä mitä on tekemässä. Sillä sen avulla voidaan myös vahingoittaa blgin indeksoitumista.

Sisäiset linkit kuntoon



Bloggajan kannattaa muistaa että blogiin tuleva uusi lukija ei oikeastaan tiedä mistä blogissa on kysymys. Samaan tapaan myös hakukone on yhtä tietämätön siitä mitä blogisi sisältää. Useat menestyneet bloggaajat suosittelevat lisäämään blogeihin ns. featured osion. Osion jossa esittelet suosituimpia tai sinun mielestäsi parhaita kirjoituksiasi. Tämä antaa helpon ja nopean tavan käyttäjälle havaita mistä blogissasi on oikeastaan kyse. Tämä ei kuitenkaan auta vielä "sokeaa" hakukonetta vaan silloin kannattaa myös muistaa linkittää kirjoituksia toisiinsa. 

Lisäämällä "related posts" osion jokaisen kirjoituksesi jälkeen sekä linkität muutenkin kirjoituksesi sisällä vanhempiin teksteihisi takaat sen että hakukone indeksoi mahdollisimman tarkasti koko blogisi eikä vain tee pinnallista vilkaisua blogisi sisältöön.

Tämä helpottaa myös blogisi lukijoita. He voivat helposti siirtyä tiettyyn kategoriaan kuuluvissa kirjoituksissa aina seuraavaan ja seuraavaan. Tämän lisäksi kannattaa myös harkita erilaisten muiden listojen käyttämistä tutustuttaaksesi sekä uudet lukijat että hakukoneet blogisi sisältöön. 

Kannattaa kuitenkin muistaa että hakukoneet eivät lue javascript tai css koodia sillä nämä otetaan käyttöön vasta sivun latautumisen jälkeen, eikä hakurobotti näitä tunnista. Hakukone tunnistaa ainoastaan html- koodin sekä myös php koodin tekemiä muutoksia html koodiin. ( Myönnän että tämä on jo hieman tekninen selitys, mutta toivottavasti tästä on jollekulle hyötyä. )

Bloggerin ja WordPressin eroja



Erilaiset CMS:t (Content Management System) kuten WordPress tai blogger eroavat hieman toisistaan mitä tulee hakukoneoptimointiin. Toiset bloggaajat väittävät että blogspot (blogger) blogit indeksoitaisiin nopeammin hakukoneisiin kuin WordPress blogit. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkansa. 

Vaikka Google omistaakin blogger palvelun on se hieman nurinkurisestikkin jättänyt blogger palvelunsa blogeista hakukoneoptimoinnin kokonaan tekemättä. Totuus on se että WordPress blogi on helpompi optimoida kuin blogger monestakin syystä. 

Suurimpana bloggerin ongelmana on yksinkertaistetun optimoinnin puute ja lähdekoodin muokkaaminen onkin lähes ainoa vaihtoehto jota bloggerissa voi tehdä optimoidakseen blogia. WordPress alustalle puolestaan on luotu lukuisia maksullisia ja ilmaisia lisäosia joita bloggaaja voi halutessaan ottaa käyttöön helpottamaan blogin optimointia. 

WordPress alustan kehitystyö kasvattaa myös jatkuvaa etumatkaa bloggeriin ja muihin cms:n verrattuna. Vaikka blogger blogin voikin optimoida, vaatii se enemmän työtä ja enemmän aikaa kuin WordPress blogin.

Seuraavassa osassa teemme vielä viimeiset optimointi viilaukset blogeihin ja siirrymme blogisi ulkopuolelle OffSite optimoinnin pariin. Toivottavasti näistä vinkeistä on hyötyä ja jos sinulla on kysyttävää mistään hakukoneoptimointiin liittyvästä kannattaa jättää kommenttia tai lähettää kysymyksesi tuolta yläpalkista löytyvän kysy bloggaamisesta lomakkeen kautta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti