
Usein bloggaajat unohtuvat omaan pieneen maailmaansa. Siihen mikä pyörii oman bloginsa ympärillä ja keskittyy pelkästään siihen mikä on tärkeintä eli oma napa. Vaikka jokainen onkin oman onnensa herra se ei tarkoita sitä etteikö ennestään menestyneet ja onnistuneet ideat voisi ottaa jollain tapaa käyttöön myös omassa blogissaan. Siksi tämä kirjoitus.
Tutustutaan siis siihen mitä oman blogin ulkopuolella tapahtuu. Siihen miten menestyneet blogit ja niiden omistajansa toimivat. Mikä on heidän menestyksensä salaisuus ja miksi sitä voi ja pitää hyödyntää myös omassa blogissaan. Eli mitä voit oppia kilpailijoiltasi?
Blogisi kilpailijat
Ensin sinun täytyy tunnistaa oman blogisi kilpailijat. Eli lähde hieman tekemään tutkimustyötä:
- Ota hakukone kauniiseen ruutuusi ja kirjoita niitä avainsanoja joita blogissasi käytät
- Tutki erilaisia listoja joihin olet blogisi lisännyt (Kuten vaikka Blogilista.fi)
- Englanninkielisissä blogeissa kannattaa kiinnittä huomiota mm Technorati listauksiin
Kerää näistä yhteensä 10 suosituinta blogia. En tarkoita että ottaisit 10 suosituinta blogia googlessa tai Technoratissa vaan 10 suosituinta blogia jotka ovat samanlaisia kuin omasi, niitä jotka käsittelevät samoja aiheita kuin omasi. Äläkä sorru siihen oletukseen että olet ainutlaatuinen. Se on vain itsensä pettämistä. Vaikka kirjoittaisit vain omasta elämästäsi ovat kilpailijoitasi kaikki ne blogistit jotka kirjoittavat omastaan ja kilpailu onkin sillä alueella todella raakaa.
Listaa siis ne 10 blogia jotka ovat suosituimpia sinun omassa "nichessäsi". Tämän esityön jälkeen onkin aika aloittaa se varsinainen salapoliisin työ. Jokainen näistä blogeista jotka huomasit kilpailijoiksesi on alkujaan ollut pieni, yhtä pieni ja pienempi kuin oma blogisi. Valinnat joita nämä bloggaajat ovat tehneet on kuitenkin vaikuttanut siihen että niistä on kasvanut suuria, menestyviä ja taloudellisesti kannattavia.
Mitä nämä blogit tarjoavat lukijoilleen?
Miksi potentiaaliset lukijasi valuvat aina kilpailijasi blogiin eivätkä sinun blogiisi? Älä syytä tästä hakukonesijoitustasi tai listasijoitustasi. He tarjoavat lukijoilleen jotain erityistä. Se voi olla loistavaa sisältöä, miellyttävän lukukokemuksen, sivuston käytettävyys on omaa luokkaansa tai jotain muuta. Mieti miten voit itse hyödyntää näitä ominaisuuksia. Älä vain kopioi suoraan kilpailijasi ideaa vaan tee siitä omasi, paranneltu versio, versio 2.0.
Mistä blogisi kilpailija saa lukijansa?
Voit olla varma siitä että vaikka sisältösi olisi täyttä timanttia se ei takaa suurta määrää lukijoita. SEO hyökkää apuun tässäkin kohtaa. Tutkaile hakusanoja ja pyri sisällyttämään kirjoituksiisi mahdollisimman paljon niitä avainsanoja jotka ovat suosittuja. Liikenne hakukoneista on tärkeää ja sitä ei saa unohtaa. Tutki miten kilpailijasi hyödyntävät sosiaalista mediaa. Käyttävätkö he Twitteriä tai Facebookia apunaan ja millainen on heidän taktiikkansa?
Miten kilpailijasi ansaitsevat blogillaan?
Vaikket olisikkaan ajatellut blogiasi keinona ansaita rahaa niin nyt jos koskaan on syytä herätä. Kilpailijasi huipulla aivan varmasti ottavat sen jo huomioon ja siksi sinunkin on syytä terästäytyä tällä saralla. Sinun täytyy siis olla tietoinen tavoista joilla kilpailijasi ansaitsevat rahansa, muuten olet jo valmiiksi alakynnessä. Blogisi mainosten tulee olla osuvia. Niiden tulee osua omaan nicheesi. Sellaisten mainosten löytäminen ei kuitenkaan ole helppoa, siksi työ on aloitettava ajoissa.
Totuus on se että Google AdSense ei ole aina paras ratkaisu. AdSense mainokset ainoastaan harvoin osuvat todella kohdalleen ja siksi onkin syytä metsästää palveluita joiden avulla saat tarkasti kohdennettuja mainoksia. Erilaiset Affiliate verkostot toimivat usein hyvänä tulonlähteenä bloggaajille ja siksi onkin syytä käyttää aikaa myös niihin tutustumiseen. Blogisi kilpailijat toimivat loistavana apuna tässäkin, eli tutki mitä mainoksia heidän sivustollaan esiintyy ja mihin kumppanuus (affiliate) verkostoihin he kuuluvat. Ne saattavat soveltua hyvin myös sinun omaan blogiisi.
Lopuksi
Nämä asiat kuulostavat aluksi yksinkertaisilta ja helpoilta, sitä ne eivät kuitenkaan aina ole. Sinun tulee kuitenkin hallita nämä perus seikat jos joskus haluat olla yhtä suosittu kuin kilpailijasi. Jokainen meistä haluaa parantaa bloginsa suosiota ja osaamalla oikein hyödyntää menestyvien kilpailijoidesi ideoita on hyvä lähteä rakentamaan siltaa omaan menestykseesi.
Älä sorru vain kopioimaan sitä mitä muut tekevät. Sillä et voita mitään vaan ainoastaan heikennät omia mahdollisuuksiasi. Kehitä havaitsemiasi ideoita ja luo niistä omiasi. Tarjoa vielä enemmän kuin kilpailijasi ja älä ainakaan missään tapauksessa tyydy vähempään kuin he.
Älä sorru vain kopioimaan sitä mitä muut tekevät. Sillä et voita mitään vaan ainoastaan heikennät omia mahdollisuuksiasi. Kehitä havaitsemiasi ideoita ja luo niistä omiasi. Tarjoa vielä enemmän kuin kilpailijasi ja älä ainakaan missään tapauksessa tyydy vähempään kuin he.









Ei kommentteja:
Lähetä kommentti