SUOSITTU KIRJOITUS:

WordPress Blogin tietoturva paremmaksi:


Kannattaakin käyttää muutama minuutti oman WP bloginsa tietoturvan parantamiseen että blogissasi eivät vallitsisi niin sanotusti avoimet ovet. Käy lukemassa täältä ohjeita siihen miten voit välttyä ongelmilta!


keskiviikko 29. kesäkuuta 2011

Tämä takaa että blogikirjoituksesi luetaan!

Näin blogikirjoituksesi luetaan

Kesän keskeltä palaa BlogiHaltuun taas ruotuun ja jatkaa bloggaaamisen salojen selvittämistä...

Blogeja kirjoitetaan siksi että niitä luettaisiin. Suurin osa bloggaajista unohtaa kuitenkin yhden hyvin yksinkertaisen seikan ja menettää suuren osan mahdollisista lukijoista! Ei kuitenkaan kannata vielä heittää kirvestä kaivoon sillä nyt otetaan härkää sarvista ja tutustutaan siihen miten varmistat että kirjoitustasi ei ohiteta vaan se luetaan

Normaalisti 8/10 lukijasta lukee ainoastaan otsikon ja kirjoituksen ensimmäiset rivit. Menetät siis 80% prosenttia potentiaalisista lukijoista ellei otsikkosi ole niin houkutteleva, että heidän on yksinkertaisesti pakko lukea lisää! Otsikossa piilee siis kaiken ydin, se kultainen avain jolla takaat että kirjoituksesi luetaan.

Miten sitten kirjoittaa otsikko, täydellinen houkutus jota kukaan ei voi vastustaa?

Miten kirjoitat täydellisen otsikon:


  • Otsikon tulee olla uniikki
  • Otsikon tulee olla lukijallesi tärkeä
  • Otsikon tulee olla kirjoitukseesi sopiva
  • Otsikon tulee olla houkutteleva 
  • Otsikon tulee olla lyhyt ja ytimekäs

Hyvä ja tehokas otsikko tarjoaa lukijallesi jotain hyödyllistä: Näin ratkaiset ongelman X tai vaikkapa Opi X ja paranna Y:tä. Otsikon tulee siis tarjota ratkaisu johonkin ongelmaan, se houkuttelee lukijan lukemaan koko kirjoituksesi. Otsikko voi myös olla provosoiva: Ruotsi on Suomea parempi maa asua. Voit myös yrittää verhota otsikkosi hieman salaperäisemmäksi: U.F.O Havainto -valokuvatodiste? Kannattaa välttää kuitenkin otsikkoa joka kertoo kaiken olennaisen ja siten tekee itse artikkelin lukemisen turhaksi. Vaikka tuntuukin järkevältä vaihtoehdolta kirjoittaa otsikkoon koko kirjoituksen tärkein anti, se ei aina palvele sinun kirjoitustasi.
Vältä latteuksia ja itsestäänselvyyksiä, älä pilaa muuten mainiota kirjoitusta tekemällä otsikosta sellaista joka ei vastaa kirjoituksesi sisältöä vaan ainoastaan johtaa lukijoitasi harhaan. Vaikka se tuntuukin houkuttelevalta tavalta saada lisää lukijoita, kirjoituksen otsikon tulee olla totuudenmukainen. Se onko totuuden pieni "vääristely" sallittua on aivan sinun omissa käsissäsi, jos kuitenkin haluat käyttää tätä tehokeinona älä tee sitä liian usein sillä blogisi lukijat saattavat ärsyyntyä moisesta huijaamisesta, jos se jatkuu liian kauan.

Lisää toimivaksi havaittuja otsikkomalleja:
  • Kaikki mitä sinun tulee tietää x:stä (Esim. Japanista / suklaasta/ jne.)
  • Näin teet x:n josta voit olla ylpeä. (Esim. Blogin / Taulun / jne.)
  • Näin pääset eroon Y:stä lopullisesti!(Esim. Kirpuista/ Laskuista / jne.)
  • Salainen tekniikka jolla onnistut varmasti
  • Miten X( Esim. tunnettu henkilö)  menestyy Y:ssä (Esim. ammatti)
  • Kuinka onnistut X:ssä varmasti! (Esim. kokeessa / reseptissä / jne.)
  • Haluaako joku Y:n? ( Esim. ilmainen kirja/ vinkki /jne.)

Loppusanat


Otsikko tulee miettiä tarkasti, sen tulee kuvastaa tekstisi sisältöä, sen tulee houkutella lukijasi lukemaan koko kirjoituksesi ja vielä jos suinkin mahdollista saada heidät jakamaan se eteenpäin. Tämä asettaakin paljon paineita tehokkaan otsikon miettimiselle. Useat bloggaajat käyttävätkin jopa 50% kirjoittamis ajastaan pelkästään tehokkaiden otsikoiden miettimiseen, sillä onnistunut otsikko takaa sen että koko kirjoitus luetaan ja siitä tulee suosittu. Tämänkin blogikirjoituksen otsikko on tarkoituksella muotoiltu houkuttelevaksi, eikä paljasta suoraan mistä asiassa on kyse. Se pakottaa lukijan lukemaan kirjoituksen ja tutustumaan siten sisältöön.

Ei saa myöskään unohtaa sitä että blogikirjoituksen pääotsikko ei ole ainoa johon pitää kiinnittää huomiota. Myös väliotsikoiden tulee olla sellaisia että ne houkuttelevat lukijaa jatkamaan lukemista ja tarjoavat johdonmukaisen ohjauksen loppu tekstille.Väliotsikoiden houkuttelevuus tulee myös olla sitä luokkaa että lukijasi ei harhaudu kesken kirjoituksen johonkin aivan muualle vaan pysyy otteessasi alusta loppuun asti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti