Tämä kirjoitus on osa suurempaa kokonaisuutta joka käsittelee blogien hakukoneoptimointia. Näiden ohjeiden tarkoituksena on avustaa jokaista bloggaajaa saavuttamaan hieman enemmän näkyvyyttä hakukonetilastoissa.

Suurin osa lähdekirjallisuudesta jota on tarjolla hakukoneoptimoinnista käsittelee harmittavan vähän sitä miten blogeja tulisi optimoida. Vaikka usea bloggaaja luottaakin siihen tuttuun ja turvalliseen laadukkaaseen sisältöön se ei aina läheskään riitä takaamaan erinomaista sijoitusta hakukoneissa.
Blogien hakukoneoptimointi eroaa tavallisista internetsivuista niiden sosiaalisen luonteen vuoksi. Hakukoneet painottavat käyttäjien mielipidettä paljon enemmän kuin tavallisten inernetsivujen kohdalla. Blogien kohdalla eivät siis perinteiset hakukoneoptimoinnin periaatteet eivät toimi aivan yhtä tehokkaasti kuin normaaleilla internetsivuilla.
Blogi on sosiaalinen eläin
Useimmat ihmiset jotka lukevat blogeja myös kirjoittavat niitä itse. Suosituimmilla blogeilla maailmassa on tuhansia ja taas tuhansia lukijoita. Näiden sivustojen materiaali leviää syötteiden avulla ympäri internettiä, niiden linkkejä jaetaan twitterissä ja muissa sosiaalisen median palveluissa tiuhaan. Suosituimmat blogit voivat nostaa hieman tuntemattomampienkin kirjoittajien tekstejä omille sivuilleen ja sitä kautta kasvattaa blogien tunnettavuutta. Samaan tapaan kuin tuhansien lukijoiden blogit toimii myös sinun blogisi.
Sinun blogisi jokainen lukija toimii eräänlaisena mittarina hakukoneelle siitä miten luotettavaa on se tieto mitä blogiisi kirjoitat. Jakavatko käyttäjät sinun kirjoituksiasi internetissä edelleen. Tilaavatko lukijat blogisi syötteen ja kommentoivatko he blogissasi ahkerasti. Kaikki tämä vaikuttaa blogin hakukonesijoitukseen. Siksi onkin syytä pitää huolta siitä että lukijasi ovat uskollisia blogillesi ja he pitävät siitä sisällöstä jota kirjoitat. Eli muista blogien hakukoneoptimoinnin yksi perus säännöistä: Et kirjoita itsellesi vaan lukijoillesi.
Lisää optimointia
Hakukoneet eivät käsittele kuitenkaan pelkästään tätä käyttäjien jättämää jälkeä määritelläkseen sijoituksesi hakukonetilastoissa. Siihen vaikuttavat lukuisat muutkin seikat kuten se missä blogisi sijaitsee. Onko se alidomain jollakin ilmaisista palveluista kuten WordPress.com, tumblr tai blogger. Vai omistatko itse domain osoitteen ( www.munomadomain.com). Ovatko avainsanat kohdallaan. Onko blogisi lähdekoodi optimoitu hakukoneita varten vai onko koodi hankalasti luettavissa.
Miten sitten tästä kaikesta selviäisi kunnialla?
Blogin hakukoneoptimointi ei ole nopea prosessi. Pitää ottaa huomioon OnSite ja OffSite optimointi, linkkien kerryttäminen, paljon muuta sekä joskus tuntuu jopa siltä että planeettojen asento. Blogin sijoittuminen hakukonetilastojen kärkeen vaatii kirjoitustesi suunnittelua jotta avainsanat joilla haluat blogisi löytyvän hakukoneista osuvat kirjoituksiisi. Bloggaaminen ei ole siis enää pelkästään tekstien kirjoittamista, se on myös jatkuvaa opiskelua, siis ainakin jos haluaa kehittyä siinä mitä tekee.
Seuraavassa osassa tutustutaan siihen miten voit välttää yleisimmät sudenkuopat joita bloggaaja kohtaa yrittäessään tehdä parannuksen hakukoneoptimoinnin muodossa.
Sivulataukset, CTR, käytetty aika, latausajat (sekä itsessään että vaikutuksena bounceen), jne. - kaikki todellakin alkaa pikkuhiljaa vaikuttaa sijoituksiin... Tuntuu joskus siltä että kaikki optimointi on rakettitiedettä... Tai kuten joskus kuulin isojen poikien sanovan 'This isn't rocket science, this is brain surgery.'
VastaaPoistaHyvää blogia olet kuitenkin alkanut kirjoittaa :) Keep up the good work!
@Joonas T.
VastaaPoistaNiin eihän optimointi välttämättä rakettitiedettä ole, muta on paljon asioita joihin pitää perehtyä jos haluaa maksimoida hyödyt optimoinnista.
Kiitoksia mukavasta palautteesta!
"Jan Nordic kirjoitti...
VastaaPoistaHakukoneoptimointia ja internet markkinointia!
N***** *********g on perustettu vuonna 1994 R*************ä, I*******a. Yhtiömme on viime vuosina avustanut monia pieniä ja suuria yrityksiä. Autamme näitä yrityksiä mainostamaan internetissä ja suuntautumaan asiakkaisiin internetin välityksellä. Yritykset, joiden kanssa toimimme, ovat useista Euroopan maista, Venäjältä ja Aasiasta."
**************************************
Pahoittelen Jan mutta viestisi oli Spammia. Olen tehnyt tästä ilmoituksen edustamallesi yritykselle.