Kirjoituksessani Kuinka asennan Google Analyticsin Blogger blogiin? kerroin hieman siitä mikä loistava työkalu Analytics oikeasti on. Nyt on aika ryhtyä tutustumaan tarkemmin siihen tietoon mitä Analytics palvelu tarjoaa ja miten sitä tietoa voi hyödyntää.
Tässä ensimmäisessä osassa otamme ensi askeleet siihen suureen tilastojen määrään mitä Analytics palvelu kerää. Tutustumalla Analytics:n Dashboard osaa. Kirjautuessasi Analytics palveluun rekisteröitymisen jälkeen saavut sen etusivulle. Tämä sivu ei vielä sisällä juuri mitään ihmeellistä.
![]() |
| Etusivu |
Sivulta kuitenkin näkee sen toimiiko analytics palvelu kunnolla. Status kohdasta näet heti onko koodisi asentunut oikein, jos kohdassa status näkyy jotakin muuta kuin vihreä merkki on jotakin hieman pielessä. Etusivulta näkyy myös jotain pientä tilastoa, kuten kävijämäärä, keskiverto surffailu aika jne. Mielenkiintoinen kohta tässä osiossa on myös %Change josta näet heti prosentuaalisen muutoksen esimerkikti kävijämäärässä.
Mutta nyt on aika hylätä tämä sivu ja siirtyä syvemmälle Analyticsin syövereihin. Eteenpäin pääset klikkaamalla View Report linkkiä. Se linkki siirtää sinut eteenpäin Dashboard osaan.
![]() |
| Dashboard |
Nyt on jo paljon enemmän kaikenlaista käyrää ja kaaviota sekä muuta informaatiota nähtävillä. Älä kuitenkaan pelästy jos sivusi ei näytä aivan samanlaiselta kuin kuvassa. Kuva on otettu tämän Blogin tiedoista ja ei voikkaan näyttää aivan samalta kuin omasi.
Oletus arvona Analytics näyttää ensimmäisenä kävijöiden määrän Visits viiva -kaaviona tietyllä aikavälillä. Kuvassa aika on 6 Maaliskuuta 2011 - 5 Huhtikuuta 2011. Eli 1 kuukausi. Voit muuttaa tätä aikaväliä niinkuin itse haluat. Se tapahtuu päivämäärän jälkeisestä alanuolesta joka avaa kalenterin käyttöösi. Ensin määrität aloitus päivämäärän ja sitten lopetuspäivän. Aikavälin muuttaminen muuttaa kaikki tämänsivun tietokentät näyttämään valitun aikavälin tiedot.
![]() |
| Site Usage |
Kohdassa Site Usage näkyy monta erilaista tietoa:
- Vierailujen määrä valitulla aikavälillä (Visits)
- Se kuinka monta sivua he ovat katselleet yhteensä (Page Views)
- Kuinka monella sivulla he ovat keskimäärin käyneet (Pages/Visit)
- Se kuinka kauan he ovat viettäneet keskimäärin aikaa sivuillasi (AVG. Time on Site),
- Kuinka monta prosenttia kävijöistä on uusia (%New Visits)
- Ja kuinka moni poistui sivuiltasi klikkaamatta yhtään sivusi linkkiä (Bounce Rate)
Visitors Overview on hieman hämäävä. Jos vertaat sitä: Visits kohtaan ja sivun ylimpään käyrään ne näyttävät samanlaisilta, mutta Visitors Overview käyrä ja luvut ovat yleensä pienemmät kuin kohdan Visits. Se johtuu siitä että Visitors Overview mittaa uniikkien kävijöiden määrää kun taas Visits kohta listaa kävijän kävijänä joka kerta kun hän käy sivuillasi. Eli: Jos joku päättää käydä useammin kuin kerran hänet kirjataan joka vierailijaksi. Siksi Visits kohtaa voidaan nimittää mieluummin vierailujen määräksi, kuin kävijöiden määräksi.
Näiden kahden alapuolelta löytyvät Traffic Source Overview ja Content Overview.
Traffic source overview kertoo tiivistetysti sen mistä vierailijat ovat sinulle tulleet. Kuinka monta prosenttia on tullut linkin kautta joltain sivustolta (Referring Sites), kuinka moni hakukoneista (Search Engines) ja kuinkamoni suoraan surffaillut sivullesi (Direct Traffic). Nämä tiedot voivat hieman hämätä sillä osa hakukonetuloksista päätyy jostain syystä Referrin Sites tilastoon ja Direct Traffic syntyy usein siitä että vierailija on kopioinut sivustosi osoitteen joltain sivulta ja liittänyt sen selaimensa osoiteriville. Direct Traffic ei siis kuvaa oikein sitä moniko ihminen muistaa osoitteesi, tai edes sitä että hän on lisännyt sen kirjanmerkkeihinsä.
Content Overview on aloittelevalle bloggajalle ehkä tämän sivun parasta antia. Se kertoo mitkä artikkelit kiinnostavat sivuillasi vierailevia! Pelkkä kenoviiva kertoo siitä että vierailija on käväissyt vain etusivullasi ja jatkanut matkaansa. Se on melkein kaikissa tapauksissa aina suosituin vaihtoehto. Sen jälkeen tulevat sinun kirjoituksesi, jotka ovat olleet ihmisten suosiossa.
Kannattaa heti ottaa opiksi ja katsoa tätä listaa. Mikä ihmisiä kiinnostaa, sitä heille kannattaa tarjota lisää. Se on hyvin yksinkertainen tapa kehittää blogia vauhdilla eteenpäin!
Tässä oli nyt ensimmäinen katsaus siihen tietoon mitä Analyticsistä saa irti. Seuraavissa osissa tulemme tutustumaan entistä tarkemmin palvelun mahdollisuuksiin ja siihen miten tämä kaikki hyödyttää bloggaajia. Toivottavasti tästä oli apua ja jos jokin asia jäi epäselväksi kannattaa asiaa kysyä kommenteissa!
















Ei kommentteja:
Lähetä kommentti