Ensimmäisessä osassa keskityimme Analytics palvelun perustietoihin, niihin tietoihin joita ns. Hallintapaneelin etusivu näyttää. Nämä tiedot olivat vanhassa Analyticsissä hyvin kattavat, mutta uusi Analytics laittaa vielä paremmaksi ja antaa käyttäjänsä muokata Analyticsin Dashboard osasta täysin mieleisensä.
Kirjoituksessani Google Analytics - Beta
käyn pikaisesti läpi ne erot joita Analyticsien Dashboard osilla on ja
sen miten voit uudessa Analytics palvelussa muokata koko palvelua
enemmän itsesi näköiseksi. Tutustuttuasi näihin kirjoituksiin on aika
siirtyä aiheessa eteenpäin ja tutustua tarkemmin miten hyödyntää
Analyticsin tietoja ja mistä löytää nämä tiedot uudessa Analyticsissä.
Tästä eteenpäin tutustumme Analytics:in uuteen versioon ja teemme ainoastaan satunnaisia vierailuita vanhan Analytics palvelun puolelle. Uuden Analytics:in saat käyttöösi kirjauduttuasi palveluun.
![]() |
Siirry uuteen analyticsiin... |
![]() |
My Site välilehti |
My Site
My site on se Analyticsin sivuista joka tulee kaikkein tutuimmaksi niille jotka haluavat ottaa kaiken irti omasta blogistaan. Palvelun sisältämän tilastotiedon ja informaation määrä on niin suuri että seitä on mahdotonta yhdessä kirjoituksessa käydä läpi. Siksi tutustumme tässä vasta Visitors osaan.
Visitors

Overview osa antaa pikakatsauksen siihen mitä sivustollasi tapahtuu.
Kuinkamonta kävijää on sivuillasi vieraillut, montako sivua he ovat yhteensä katsoneet ja montako artikkelia ovat sivuillasi keskimäärin lukeneet jne.
DEMOGRAPHICS:
Location ja Language kertoo sen mistä päin maailmaa käyttäjäsi tulevat. Jos pidät suomenkielistä blogia tämä tuskin näyttää kovin suurta kävijämäärää muualta kuin Suomesta. Esimerkiksi tämä blogi on saanut kuukauden aikana melkeinpä 100 kertaisen määrän vierailuja suomesta verraten muihin maihin. Language kertoo käyttäjiesi pääasiallisen kielen.
Custom Variables ja User Defined antavat mahdollisuuden käyttäjälle määritellä itseään kiinnostavia tietoja näytettäväksi näissä kentissä.
BEHAVIOR:
New vs Returning
Kuten voidaan nimestäkin jo päätellä New vs Returning tilastot kertovat montako prosenttia kävijöistä määritetyllä aikavälillä on sellaisia jotka ovat jo vierailleet sivuillasi aiemmin. Tätä tietoa on hyvä seurata sillä jos kävijät eivät palaa sivuillesi eivät he koe blogiasi kovinkaan mielenkiintoiseksi. Silloin on syytä miettiä miten blogia voitaisiin parantaa.
Frequency & Recency Kertoo tietoa viearailijoiden kokonaismäärästä suhteessa sivujen katselukertoihin. Esimerkki: Tässä blogissa oli 1 kk aikana 8,326 vierailijaa jotka katsoivat 48,981 sivua. Eli jokainen vierailija katsoi keskimäärin 5,8 sivua. Tämä olisi kuitenkin pelkkä keskiarvo ja Analytics antaa paljon tarkempaa tietoa siitä minkätyyppinen kävijä katseli miten montaa eri sivua blogissani. Tämän lisäksi voit muuttaa sivun näyttämään tilastoja ajan perusteella, eli kuinka pitkä aika on viimevierailusta kulunut.
Engagement on hyvin mielenkiintoinen tilasto ja se on hyvä mittari sille miten blogi houkuttelee lukijaa, kun hän ensimmäisen kerran saapuu sivuillesi. Löytyykö sivustasi tarpeeksi vetovoimaa saamaan lukijan todella syventymään blogiisi.
Tilasto ketoo hyvin seikkaperäisesti kuinka kauan kävijäsi yleensä blogissasi viihtyvät. 90% tapauksista kävijä poistuu sivulta hyvin nopeasti ja tätä vastaan tulisi jokaisen bloggaajan siis taistella. Yritä saada blogistasi siis mahdollsimman houkutteleva ja kun teet sen eteen töitä voit helposti saada selville ovatko muutokset onnistuneet tutkimalla muuttuuko sivuillasi käytetty aika.
TECHNOLOGY:
Osio on suunnattu erityisesti websovellus -kehittäjille. Se kertoo mitä selaimia, käyttöjärjestelmiä jne sivustosi vierailijat käyttävät. Sen lisäksi saat selville kuinka moni surffailee blogiisi käyttäen erilaisia mobiililaitteita, kuten kännyköitä tai tablet tietokoneita. Tälläinen tilastointi saattaa tuntua hieman turhalta normaali käyttäjälle mutta on kuitenkin tärkeää erilaisille sovelluskehittäjille.
Loppusanat:
Vaikka kaikki tälläinen tieto pelkästään blogisi kävijöistä ja käyttäytymisestä blogissasi saattaakin tuntua aivan liialliselta on suurin osa tiedoista helposti hyödynnettävissä suunniteltaessa muutoksia blogiin sekä miettiessäsi miten voisit parantaa kävijöidesi viihtyvyyttä sivustollasi. Seuraavassa osassa siirrymme tutustumaan siihen mistä vierailijat blogiisi oikeastaan päätyvät ja miten tätä tietoa voi helposti hyödyntää.
Tilasto ketoo hyvin seikkaperäisesti kuinka kauan kävijäsi yleensä blogissasi viihtyvät. 90% tapauksista kävijä poistuu sivulta hyvin nopeasti ja tätä vastaan tulisi jokaisen bloggaajan siis taistella. Yritä saada blogistasi siis mahdollsimman houkutteleva ja kun teet sen eteen töitä voit helposti saada selville ovatko muutokset onnistuneet tutkimalla muuttuuko sivuillasi käytetty aika.
TECHNOLOGY:
Osio on suunnattu erityisesti websovellus -kehittäjille. Se kertoo mitä selaimia, käyttöjärjestelmiä jne sivustosi vierailijat käyttävät. Sen lisäksi saat selville kuinka moni surffailee blogiisi käyttäen erilaisia mobiililaitteita, kuten kännyköitä tai tablet tietokoneita. Tälläinen tilastointi saattaa tuntua hieman turhalta normaali käyttäjälle mutta on kuitenkin tärkeää erilaisille sovelluskehittäjille.
Loppusanat:
Vaikka kaikki tälläinen tieto pelkästään blogisi kävijöistä ja käyttäytymisestä blogissasi saattaakin tuntua aivan liialliselta on suurin osa tiedoista helposti hyödynnettävissä suunniteltaessa muutoksia blogiin sekä miettiessäsi miten voisit parantaa kävijöidesi viihtyvyyttä sivustollasi. Seuraavassa osassa siirrymme tutustumaan siihen mistä vierailijat blogiisi oikeastaan päätyvät ja miten tätä tietoa voi helposti hyödyntää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti