Kirjoituksessa ”Markkinoitko blogiasi?” kerroin että ” on myytti että bloggaajien ja webmastereiden ei pitäisi käyttää rahaa mainontaan”. Myytti tulee siitä että on olemassa useita menestystarinoita ilman että mainontaan on käytetty yhtään rahaa.
Totuus on kuitenkin se että suurin osa näistä menestystarinoista on saanut alkunsa aikana jolloin kilpailua blogimarkkinoilla ei ollut. Nyt markkinat ovat tiukat ja hyväkin blogi hukkuu massaan ellei jonkinlaiseen mainontaan panosteta. Kunnollinen markkinointistrategia on pakollinen kaikille jotka todella haluavat menestyä bloggajina.
Tässä kirjoituksessa esittelen 7 tapaa mainostaa pikkurahalla. Näitä tapoja voi käytttää lisäämään liikennettä sivuillesi, parantamaan hakukone tulostasi tai vain saavuttamaan yleistä näkyvyyttä sivustollesi. Siitä huolimatta että joutuu panostamaan omaa rahaa suurin osa tekniikoista maksaa itsensä takaisin lyhyellä / keskipitkällä aikavälillä. Jos oletusarvona on että haluat ansaita rahaa sivustollasi se ei tarkoita että sitä että et joudu hieman panostamaan myös omaa rahaasi siihen.
1. AdWords: Google ansaitsee miljardeja dollareita joka vuosi AdWords Adsense palveluillaan. Miksi? Koska se todella toimii. Adwords on luultavasti tehokkain keino jolla kasvataa kävijämäärää sivustollesi. Päästäksesi alkuun sinun pitää luoda tunnukset ja lisätä satoja ellei jopa tuhansia avainsanoja jotka liittyvät sinun sivustoosi ja asettaa maksimi PPC maksu $0.01. Sen jälkeen viikottain nosta summaa 0.01 joka viikko kunnes alat näkemään haluttua kasvua klikkauksissa. Matalammat tarjoukset hakusanoissa on merkitty ”inactice for search” ts. eivät toimi hakukoneessa. Älä kuitenkaan välitä tästä mainoksesi näkyvät kuitenkin sisällön julkaisu palvelussa eli niillä jotka näyttävät Googlen Adsense mainoksia omilla sivuillaan.
2. Sivu kohtainen AdWords: Jos olet tarkkaillut AdSense mainoksia useimmista löytyy myös linkki mainosta tällä ”sivulla Advertise on this site”. Tämä ominaisuus mahdollistaa AdWords mainostajien luoda mainoksia jotka näytetään vain tietyillä sivustoilla. Nämä mainokset toimivat useinmiten CPM periaatteella (1000 näyttökertaa) kuin CPC(Cost per Clikc) klikkaust perusteella. Tämän mainostustyypin perusteella on mahdollista saada hyvin tarkasti määriteltyjä kävijöitä sivuillesi. Saatat myös saada huomattavasti parempia tuloksia jos käytät hieman luovuutta suunnitellessasi mainoksia.
3. StumbleUpon Ads: StumbleUpon on hyvin innovatiivinen sosiaalisten krijanmerkkien sivusto joka mahdollistaa käyttäjien löytää mahtavia uusia internetsivustoja käyttäen selainpalkkia. Kun käyttäjä klikkaa ”Stumble” hänet lähetetään sivustolle jota samoista asioista kiinnostuneet ihmiset ovat pitäneet mielenkiintoisena. Käyttäjä voi myös antaa positiivisen tia negatiivisen arvion mistä tahansa sivustosta jolla vierailee. StumbleUpon tarjoaa myös mainostamis mahdollisuuden nimeltään StumbleUpon Ads. Siinä maksat siitä että ihmiset jotka klikkaavat tuta ”Stumble” nappia surffaillessaan siirtyvätkin sinun sivustollesi. Hintaa kyseiselle palvelulle tulee $0.05 per kävijä. Koska sivustot jotka ovat StumbleUpon:ssa ovat yleisesti hyvin laadukkaita on todennäköistä että osa maksetusta liikenteestä muuntuu vakituisiksi lukijoiksi.
4. Teksti linkki mainos: Jos yrität kasvattaa ns. orgaanista liikennettä hakukoneista kannattaa sinun harkita panostamista mainoksiin. Vaikka nämä mainokset voivat tuoda suoria kävijöitä niide suurin etu on hakukone tulosten parantuminen. Varsinkin jos mainoksesi löytyvät asiaankuuluvista sivustoista. On olemassa useita sivustoja joista voit ostaa näitä mainospaikkoja, kuten nämä pelkästään tähän mainostyyppiin erikoistuneet yritykset Text-Link-Ads ja Text Link Brokers tai voit surffailla Digital Pointin foorumin markkinapaikalle tutustumaan tarjontaan tai jättämään oman tarjouksesi.
5. Suorat banner mainokset: suurimmat ja menestyneimmät sivustot myyvät suoraan omia mainosbanneri tai sponsorointi mahdollisuuksia. Nämä mainos sopimukset perustuvat yleensä viikottaisiin tai kuukausittaisiin maksuihin. Riippumatta siitä montako näyttökertaa tai klikkausta mainoksesi saa. Tästä huolimatta mainosbanneri voi tuottaa hyvän vastineen rahoillesi. Suoran liikenteen lisäksi sivustosi kasvattaa näkyvyyttään ja ns bränditietoisuus kasvaa. Sen sivuston lukijat jossa mainoksesi näkyy tulevat yhdistämään bannerin sloganin sivustoosi. Uteliaisuus kasvaa ihmisissä ja jos he näkevät mainoksesi esimerkiksi kaksi kolme kertaa viikona aikana todennäköistä on että uteliaisuus voittaa ja päättävät vilkaista mistä sivustossasi on oikeastaan kyse. Toinen etu tässä mainostus tyypissä on se että ihmiset alitajuisesti yhdistävät sivuston jossa mainos on sivustoon jota se mainostaa.
6. Sponsoroidut arvostelut: Ostamalla sponsoroitu ”arvostelu” omasta sivustostasi on hyvä tapa saada sivusto alussa vauhtiin. Tämä luo arvokkaita ”backlinkkejä”, liikennettä ja syötteen tilaajia. Monet markkinointi tutkimukset ovat todenneet että suusta suuhun mainonta on tehokkain tapa saada ihmisten huomio. Siihen juuri perustuu myös sponsoroidun arvion hankkiminen. Voit joko hankkia (n. 5$ kappale hinnalla ) usealta pienemmältä blogilta jotka liittyvät sinun alaasi tai maksaa useamman sata dollaria arviosta jollakin suuremmalla sivustolla. Paras tapa hankkia sponsoroituja arvioita on käyttää sivustoja kuten SponsoredReviews.com, ReviewMe tai PayPerPost.com.
7. Blogi Verkostot: on olemassa useita blogi verkostoja jotka perustuvat liikenteen vaihto periaatteelle. Luot siis vain tilin blogillesi ja sinä ansaitset krediittejä surffailemalla toisten ihmisten blogeissa. Sen jälkeen voit käyttää ansaitsemasi krediitit hankkimalla suoria kävijöitä sivustollesi taikka banneri mainoksiin.
Mielenkiintoisempi osa on kuitenkin se että nämä blogi verkostot antavat myös mahdollisuuden ostaa krediittejä rahalla ja hinta on todella huokea. Alle 10 dollarilla on mahdollista saada satoja kävijöitä tai jopa tuhansia bannerin näyttökertoja. Joitain tälläisiä blogi verkostoja ovat Blog Explosion, Blog Soldiers ja Blog Advance.
Itse olen mainostanut blogiani adwordsilla, tosin en sinne ole laittanut ropostakaan vaan taisin saada 80€ "tervetuliais" rahaa googlelta joita nyt sitten "poltan". Olen kyllä hinnoitellut itse ihan pihalle kilpailusta eturivin mainospaikoista mutta silti joskus joku eksyy sivuilleni. Adwords näyttöjä on raportin mukaan päivässä n. 100. Maksan klikistä 3-8 senttiä. JOs laitan summaa isommaksi niin näyttöjä ja klikkaajiakin on siten enemmän. JOs vielä saisi selville jotenkin kuinka hyvin nuo adwords klikkaukset konvertoivat adsense mainoksissa tai sitten affiliate verkoissa? Onkohan tähän mitään "torinmiehelle" sopivaa helppoa tapaa olemassakaan?
VastaaPoistaIhan mielenkiintoinen kysymys, sen saa kyllä selville käyttäen google analytics palvelua jossa yhdistyy sekä AdWords kampanjoinnin että AdSensen tilastointi.
VastaaPoistaMutta totuus on se että kaikki on silti pelkästään arvailujen varassa sillä liikenne jota sivuillesi tulee AdWords kampanjan kautta ei välttämättä välittömästi näy konversioina. Tämä johtuu siitä että satunnainen surffailija joka ensimmäistä kertaa päätyy sivustollesi ei hyökkää ensimmäisenä sivustosi mainosten kimppuun vaan saattaa vain hieman vilkaista sivustoasi, jonka jälkeen siirtyy joko pois jos sisältö ei ole sitä mitä mainoksessa luvattiin tai lisää sivuston vaikka kirjanmerkkeihin. Tilaa syötteen jne.
Ainoastaan pidemmän aikavälin tilastoja seuraamalla voit saada kuvan siitä miten AdWords kampanjasi vaikuttaa omiin tienisteihisi.
Ilman näitä tilastotietojakin voin sanoa että liikenne pelkästä AdWords kampanjasta ei riitä ansaitsemaan sinulle tarpeeksi rahaa affiliate/adsensen kautta kattaaksesi edes lähellekkään AdWords kampanjoinnin hinnan.
Sinun tulee pyrkiä koukuttamaan nämä AdWords kampanjasta tulevat vierailijat palamaan sivustollesi, ryhtymään vakituisiksi lukijoiksi blogiisi tai tilaamaan uutiskirjeesi sähköpostiinsa tms. jotta voit tavoittaa heidät uudelleen mahdollisten provisioiden toivossa, yhä uudestaan ja uudestaan.
Jälleen kerran tässä nousee esille sisällön merkitys sillä ilman rautaista sisältöä katoaa satunnainen AdWords -kampanjasta tullut vierailija taivaan tuuliin ja tuhlaat sen muutaman sentin jonka tämä vierailija tuli sinulle maksamaan.