Avainsanat ja niiden valinta vaikuttaa erityisen paljon niiden bloggaajien elämään jotka yrittävät saada bloginsa kävijämäärän nousuun sekä saada sijoituksensa paranemaan hakutuloksissa. Kuten olen jo maininnut hakukonesijoitukseen vaikuttavat useat erilaiset tekijät: linkit sivustoosi, avainsanat, sivuston laatu ja sisältö jne.
Avainsanojen valinta voi tuntua ysinkertaiselta toimenpiteeltä. Sitä se ei kuitenkaan ole. Esimerkki: kirjoitat blogia joka käsittelee tietokoneita ja tietotekniikkaa. Tietenkin avainsanat voisivat olla: tietokone, pc, kannettavat, tietotekniikka jne. Tälläiset avainsanat kuitenkin ovat aivan liian yleisiä jotta voisit helposti saavuttaa näkyvyttä hakukoneissa.
Google insight for search (Google hakutilastot) on palvelu jonka avulla voit helposti löytää uusia hakusanoja jotka sopivat blogisi aiheeseen ja jotka ovat kasvattamassa suosiotaan. Bloggaajan tulisi pysytellä ajanhermolla siitä mitä kirjoittaa, varsinkin jos kirjoittajalla on tarkoituksenaan ansaita blogillaan ylimääräistä rahaa.
![]() |
| Mahdollisia uusia avainsanoja |
Suositut hakusanat voivat olla avaimesi kävijämäärän kasvuun. On kuitenkin vaikeaa ennustaa hakusanojen trendejä ja niiden kehittymistä ilman apua, Google hakutilastot palvelu tarjoaa myös tähän apua mahdollistamalla erilaisten hakusanojen vertailun keskenään. Google myös pyrkii ennustamaan hieman hakusanan suosion kehitystä.
Näiden tietojen lisäksi tarjoaa Google insight for search tietoa siitä missä maissa kyseinen hakusana on suosittu. Etenkin Englanninkielisten hakusanojen kohdalla kannattaa miettiä mihin maahan haluaa kohdentaa artikkelinsa ja mitkä avainsanat auttaisivat eniten sitä.
Käytöstä:
Hakiessasi voit asettaa hakutuloksiin erilaisia Suodattimia. Näiden avulla voit määritellä esimerkiksi aikavälin miltä tietoa näytetään. On tärkeä muistaa määritellä aikaväli mahdollisimman lyhyeksi etsittäessä uusia nousevia hakusanoja. Sillä tilasto ja hakusana ehdotukset ovat hyvin erilaisia riippuen määritellystä ajasta.
Insight toimii erittäin hyvin varsinkin englanninkielisiä hakutermejä haettaessa, mutta sitä voi hyödyntää kohtalaisesti myös suomenkielellä. Palvelun idean voi ajatella myös hieman eritavalla. Hakutilastoja voi käyttää uusien kirjoitusideoiden löytämiseen. Kirjoita hakukenttään oman blogisi perusaiheita ja sen jälkeen vain tutustut hakusanoihin joita palvelu ehdottaa, josko niistä löytyisi ideaa uuteen blogikirjoitukseen.
Lopuksi
Insight for search palvelu on yksi niistä monista apuvälineistä matkalla ammattimaiseen bloggaamiseen, se ei välttämättä ole kaikille tarpeellinen työkalu, mutta kuten jo sanoin voidaan sitä hyödyntää myös uusia kirjoitusideoita mietittäessä.
Kaikkien bloggaajien on syytä muistaa kuitenkin se fakta että ilman sitä paljon mainittua laadukasta sisältöä valuu kaikki se työ mitä hakukoneoptimoinnin ja avainsanojen parissa teet aivan tyystin hukkaan. Vaikka voisit saada hakukoneen osoittamaan sinun blogiasi, se ei tarkoita sitä että se menestyisi pitkällä aikavälillä. Laadukas ulkoasu ja sisältö ovat siitä ainoat takeet.












Ensinnäkin, mitä suurin kiitos ja niiaus erittäin hyvin kirjoitetusta ja napakasta, asiaa täynnä olevasta blogistasi. Itse eksyin sivuillesi, mitenkäs muuten, kuin provokatiivisen "Mitä V*ttua - Eli provokaation voima" -kirjoituksen ohjaamana blogilistassa. Joten, tulipa todiostettua kirjoitustesi laatu ja asiantuntevuus. Pirskatti soikoon, pääsit Firefoxin välilehdeksi koneellani, joten kai sekin jotain todistaa.:)
VastaaPoistaSe että lukija palaa blogiin uudestaan sen löydettyään on suuri kunnia, joten kiitos siitä!
VastaaPoistaKirjoitan näitä kirjoituksia lukijoille, ja kaikenlainen palaute on tervetullutta.