SUOSITTU KIRJOITUS:

WordPress Blogin tietoturva paremmaksi:


Kannattaakin käyttää muutama minuutti oman WP bloginsa tietoturvan parantamiseen että blogissasi eivät vallitsisi niin sanotusti avoimet ovet. Käy lukemassa täältä ohjeita siihen miten voit välttyä ongelmilta!


sunnuntai 3. huhtikuuta 2011

SEO ja virheitä jotka voivat tuhota blogisi.

Hakukone optimointi

SEO tulee sanoista Search Engine Optimisation, hakukoneoptimointi. Se on siis lyhenne jolla kuvataan tekniikoita joiden avulla parannetaan oman sivustosi löytymistä ja sijoittumista hakukoneiden tuloksissa. 

Tehdessäni erilaisia blogeja ja projekteja olen joutunut tutustumaan erilaisiin SEO:n tekniikoihin ja opiskelemaan sitä. En väitä olevani spesialisti taikka ekspertti siinä ja vaikka en välttämättä ole paras lähde kirjoittamaan tästä tiedän muutamia asioita siitä. Kuten milloin optimointia on liikaa tai koska vääriä tekniikoita on käytetty. Tässä onkin listausta yleisimmistä virheistä hakukoneoptimoinnissa joita olen havainnut. Nämä voivat olla todella haitallisia blogillesi.

Annat käyttäjäkokemuksen kärsiä
Olen nähnyt monia sivustoja jotka kuvittelevat että pelkkä SEO takaa tulokset. Se ei kuitenkaan riitä. Jos käyttäjien kokemus sivustostasi on se että se on pelkkää tuubaa SEO ei auta mitään. Keskity tekemään sivustostasi miellyttävä käyttää. Selkeä, helppokäyttöinen ja miellyttävä ovat avain sanoja jotka kannattaa pitää mielessä. Olipa sitten kyseessä blogi tai vaikka verkkokauppa on sinun sivusi käyttäjien kyettävä navigoimaan sivustollasi vaivattomasti ja löytää etsimänsä tieto helposti. SEO:n voi hoitaa siinä samalla mutta se ei saisi olla etusijalla ja ohittaa käytettävyyttä.

Turvonnutta sisältöä SEO:n takia.
Eli sinulla sisältöä sivuillasi, mutta se on aavistuksen liian lyhyttä ja ei mainitse avainsanojasi. Sen sijasta että kirjoittaisit normaalisti  avainsanat  tekstin joukkoon  ja loisit hyvää sisältöä moni sivusto laittaa kaamean kasan avainsanoja sisältöönsä tai vielä pahempaa tekstin loppuun läjäyttävät vain kaamean sana kasan jolla ei ole mitään tekemistä koko kirjoituksen kanssa. Tämä näyttää lukijalle aivan SPAM:lta ja on todella ikävää katseltavaa. Sen lisäksi on mahdollista että tälläisten avainsana kasojen takia hakukoneet rankaisevat sivustoasi huomattavasti heikommalla sijoituksella.

Käyttää kaikkea mahdollista
Saitko juuri luetuksi kirjan  ”101 SEO tekniikkaa joita on ihan pakko käyttää! “ Ei oikeasti ole syytä edes yrittää kokeilla moista. Kyseessä ei ole mikään kilpailu jonka voittaa se jolla on eniten eri tekniikoita käytössä. Jos sivustosi toimii ja kävijöitä tulee sekä sijoitus on kohtuullisen hyvä hakukoneissa on aivan turhaa tunkea lisää optimointia sivustoon. Todennäköisesti vain pilaat sivusi. 

Käytettävyyden ja hakukoneoptimoinnin sekoittaminen.
ALT atribuutti on hyvä esimerkki: Kuvien ALT atribuuttiin merkitään mitä kuva sisältää, jos jostain syystä kuva jää latautumatta näkee käyttäjä silti pienen vihjeen siitä mitä siinä kohtaa sivua pitäisi olla. ALT atribuuttiin ei laiteta avainsanoja kauheaa kasaa jolla ei ole mitään tekemistä itse kuvan kanssa.

Linkkien paljous
Navigointi linkit, tagi pilvet, asiaan liittyvät kirjoitukset ym. voivat parantaa käyttökokemusta, kun niitä käytetään oikein. Jos nämä kaikki linkit on aseteltu väärin ja ne vaikeuttavat sivustolla navigointia kuten vaikka 10 eri linkkiä vie samoille 3 sivulle se aiheuttaa sivuston käyttäjissä todellista turhautumista.

Sosiaalisen median hullutukset
Haluatko että ihmiset jakavat kirjoituksesi. Tietty joo no ainakin Twitterissä, Facebookissa, Diggaavat, Reddit, StumbleUpon.. on helppa lisätä ne kaikki.  Sen lisäksi heitetään joukkoon vielä pari lisäpalaa kuten Twitterin tuoreet tms.

Ei ole mitään järkeä tunkea sivustoa täyteen kaikkea ylimääräistä. Jos haluat siis pitää sivustosi ammattimaisena ja toimivana on syytä unohtaa kaikki turhat lisäpalikat ja keskittyä vain olennaiseen. Muuten sivustosi on kuin joulukuusi ja pelkästään vilkkuvat valot puuttuvat.

 Kaikki vaan etusivulle.
Noh sinulla on muutama sivu materiaalia ja navigointipalkki sivun yläosassa. Mitäs jos joku käy vain etusivulla? Eikö kaiken tiedon pitäisi olla siinä että jos kävijä ei klikkaakkaan mihinkään muualle. Eikö se nyt ainakin parantaisi myyntiä?

Ei. Pelkästään jo siitä syystä että etusivu on ahdettu täyteen tietoa saa kävijät pakenemaan sivustoltasi.  Sen lisäksi etusivusi ei ole ainut sivu joka näkyy hakukoneissa! Paljon todennäköisemmin ihmiset käyttävät enemmän aikaa sivustollasi jos navigointisi on yksinkertainen ja järkevä. Avainsanojen tunkeminen etusivulle ei siis auta tai hyödytä ketään vaan tekee sivustosta vain pelkästään tuskaisen luettavan.

Järki rajat.
Jos et tiedä omaa nicheäsi johon haluat keskittyä voit ihan suosiolla luovuttaa nyt heti. Sinun täytyy keskittyä tiettyihin avainsanoihin –ainoastaan muutamiin – ja työskennellä muiden parissa myöhemmin.  Jos sinulla on 5 ammatti sivustoa et voi millään saada rankkausta kaikkii avainsanoihin joten älä edes yritä. Kohdista ainoastaan muutamiin ja lisää sivustoosi blogi tai blogiisi muuta sisältöä jos haluat lisää avainsanoja. Tästä syystä sinun ei pitäisi kirjoittaa mistä tahansa, kuten ei pidä käyttää kaikkia SEO tekniikoitakaan.  Liian laaja aiheinen blogi tarkoittaa että olet jokapaikan höylä mutta et mestari missään.

Asiaankuuluvat linkit
Okei sinulla on vierailija sivuillasi mitäs sitten teet? Työnnät hänet aivan eri suuntaan? Turisti joka tulee sivuillesi ei luultavasti etsi tietoa paikallisesta palvelusta joka soveltuu ainoastaan paikallisille ihmisille.  Sinun täytyy tuntea vierailijasi! Tarjota heille mitä he haluavat. Turisti kaipaa matkamuistoja.  Samojen linkkien näyttäminen kaikille kävijöille saattaa tuntua fiksulta ajatukselta, mutta epäonnistuu siinä että se tarjoa juuri sitä mitä vierailija haluaa. Vierailija ei tule hakukoneesta sattumalta sivullesi. Turisti tulee siksi että hakukone ehdotti hänelle juuri sinun sivustoasi.Sinun täytyy tietää mitkä hakusanat lähettävät kävijät sivullesi. Siten voit tarjota asiaankuuluvan sisällön ja linkit niitä etsiville.

Aikaa SEO:lle vaan ei muulle.
Aina tulee raja vastaan koska hakukoneoptimointi ei enää ole hyödyllistä. SEO ekspertti voi tehdä suuria jos sivustollasi ei ole kovinkaan paljon optimointia. Tulokset voivat olla suuria ja helposti havaittavia mutta optimointia on turha enää jatkaa ja maksaa siitä riemusta jos sivustosi on jo hyvällä sijalla haku tuloksissa ja löytyy tarkoituksenmukaisilla hakusanoilla. Varsinkin siinä tapauksessa että joudut uhraamaan sivuston käytettävyyden optimoinnin alttarille.  Silloin on aika lopettaa näpertely ja keskittyä olennaiseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti