Internetissä kiertää villi huhu siitä että bloggaajan ei pitäisi käyttää rahaa sivustonsa markkinoimiseen. Tämä perustuu niille menestystarinoille missä jo menestyvät bloggaajat vakuuttavat että he ovat saavuttaneet tuhansien dollareiden kuukausitulot käyttämättä penniäkään mainostukseen tai muuhun.
Vaikka tarinat ovat totta ja monet ovat siinä onnistuneet heidän menestyksensä perustuu pääasiallisesti ainoastaan siihen että he ovat aloittaneet bloggaamisen vuosia sitten. He olivat periaatteellisesti ensimmäisiä alallaan ja siten heillä ei ollut kilpailijoita. Nykään blogiavaruudessa on ruuhkaa. Sen seurauksena on vaikeampi ja vaikeampi saada sinun blogisi näkyviin, riippumatta siitä kuinka laadukasta sisältösi on.
Markkinointi on avainsana!
Yksi ratkaisu tähän kävijäonglmaan on markkinointi. Useimmilla vakavasti bloggaamiseen suhtautuvilla on markkinointistrategia. ( vaikka ei välttämättä kauhean selkeää sellaista ) Suurin osa keskittyy ilmaisiin tapoihin mainostaa blogiaan. Ilmaisia markkinointi tekniikoita ovat muunmuassa vierailu ja kommentointi toisten blogeissa, erilaisten foorumeiden käyttäminen sanan levittämiseen omasta sisällöstäsi, artikkeli tietokannat, blogi listat sekä erilaiset sosiaaliset bookmark sivustot ja niin edelleen.
Miksi bloggaajat keskittyvät pääsääntöisesti pelkästään näihin tapoihin? ”Siitä syystä tietenkin että ne ovat ilmaisia”, ehkä niin mutta se on vain osittain totta. Toinen ja myös hyvin todellinen syy on se että useat bloggaajat eivät kunnolla ymmärrä sitä minkälaisiin tuloksiin maksullisella mainoskampanjalla voi päästä.
Voidaan helposti kysyä ”Hei miksi et käyttäs 50€ mainostaaksesi blogiasi?” Ja useimmat bloggaajat vastaavat ” Ei kiitos, käytän mieluummin joitain ilmaisia tapoja.” Mutta jos joku kysyisikin todenmukaisesti ”Hei miksi et käyttäs 50€ mainostaakses blogiasi? Se poikis sulle ainakin 250€ arvoa lisää!” Nyt se kuulostaa jo paljon houkuttelevammalta. Se on tämä toinen lause jota bloggaajat eivät useinkaan huomaa miettiessään miksi valita maksullinen mainoskanava. Fakta kuitenkin on että oikein käytetyt mainos eurot poikivat huomattavan arvon nousun!
Arvon ei rahan!
Huomion arvoista on se että käytän sanaa arvo enkä raha. Vaikka mainoskampanja tuottaisikin sinulle suoranaista rahaa se ei ole kuitenkaan ainoa etu jota siitä saa. Juuri tämä on se asia jota useimmat ihmiset eivät tajua: eivät kaikki edut joita mainoskampanjasta saa ole suoraan ja välittömästi mitattavissa puhtaassa rahassa. Tässä viisi syytä( jotkin suoria jotkin epäsuoria ) miksi markkinoida blogiasi. Toivottavasti tämä edes hieman selventää sitä miksi rahan sijoittaminen blogisi mainostamiseen voi olla ihan hyvä idea:
Liikenne: liikenne on internetissä käytetyintä valuuttaa. Puhuttiin sitten blogista foorumista, yrityksen internetsivuista tai mistä tahansa on liikenne tärkeimpiä tekijöitä menestyksen takaamiseksi. Vaikka ilmaiset mainostustekniikat voivat myös tuoda kävijöitä blogiisi maksulliset palvelut tarjoavat yhdenmukaisempia tuloksia. Satasen tai kahden mainoskampanjan pitäisi tuoda sivustollesi tuhansia hyvin tarkasti valikoituja vierailijoita. Laadukas sivustosi sisältö takaa taas sen että osa maksetuista vierailijoista tulee palaamaan takaisin sivustollesi uudelleen ihan peruskäyttäjänä.
Suorat tulot: jos kasvatat liikennettä sivuillesi kasvaa tietenkin myös tulo potentiaalisi. Käyttäjät jotka pitävät Adsense tai muita PPC mainoksia tai PayPerAction affiliate ohjelmia sivuillaan suoraan kasvattavat tulostaan maksetun kampanjan avulla.
Brändäys: kun mina ajattelen urheiluasuja tulee mieleeni ensimmäisenä Nike. Miksi? ”Just do it!” Markkinointi kampanja mahdollistaa tietyn viestin välittämisen asiakkaille (tai lukijoille jos kyseessä blogi). Kolmesta neljään kertaan iskulauseen nähtyään yhdistää jo lukija sen viestin jo blogiisi.
Luottamus: rahan sijoittaminen markkinointiin voi kasvattaa myös ihmisten luottamusta blogiisi usealla eri tavalla. Jos lukija esimerkiksi näkee että käytät oikeaa rahaa mainostaaksesi blogiasi he tietävät että olet tosissasi sen kanssa ja olet varma sivustosi sisällön laadukkuudesta. Toiseksi kun panostat rahallisesti markkinointiin ja mainoksesi näkyy arvostetulla internetsivulla ihmiset alitajuisesti yhdistävät samaa arvostettavuutta omaan sivustoosi jota mainostasi näyttänyt sivusto jo nauttii, koska he olettavat sivuston ylläpitäjien mainostavan sivustoasi.
Epäsuora tulo: liikenne, brändin tunnettavuuden ja luotettavuuden lisääminen tuottavat myös epäsuorasti tuloja blogillesi. Se saattaa helpottaa esimerkiksi potentiaalisten mainos-sopimusten syntymistä. Ennenkaikkea jos osa tästä maksetusta liikenteestä muuntuu ns. palaaviksi vakituisiksi lukijoiksi tuottavat he sinulle Adsense ja muiden Affiliate ohjelmien kautta tuloja kauan sen jälkeen kun sinun itsesi maksama mainoskampanja on jo päättynyt.
Mielenkiintoinen aihe. Olen postauksiasi käynyt ennenkin kurkkimassa ja päätin nyt kommentoida. Kirjoituksessasi on hyviä pointteja, miksi verkkosivua kannattaisi mainostaa. Bloggaus ja siihen liittyvä kiinnostaa jostain syystä valtavasti, vaikkei sitä oman blogini perusteella ehkä heti arvaisi. :) Blogin markkinointi kiinnostaa erityisesti, sillä se on itselleni nyt ajankohtainen aihe. En tosin yhtään osaa arvioida, kannattaako rahallinen panostus todella. Mietin myös, mikä olisi paras väylä oman blogini mainontaan. Toistaiseksi olen ilmaisten juttujen varasa, mutta joskus ehkä kokeilen jotakin maksullistakin. Bloggauintoa! :)
VastaaPoista@Lisa
VastaaPoistaSinun blogisi on jo tasokas ja kannattaakin miettiä haluakoo vastinetta sille että olet tehnyt ilmiselviä investointeja blogiisi.
Kynnys sijoittaa rahaa blogin mainontaan voi olla aluksi korkea ja en suosittelekkaan siihen ryhtymistä ilman tarkkaa suunnitelmaa siitä mihin suuntaan aikoo blogiaan kehittää.
Ilmainen mainostus on yksi vaihtoehto, se ei tuo aina samoja tuloksia tai ei ainakaan yhtä nopeasti kuin maksulliset vaihtoehdot, mutta toimii hyvänä alkupanostuksena bloggaamiseen.
Se missä ja miten blogejaan mainostaa on hieman hankalaa sanoa, on olemassa lukematon määrä ilmaisia listoja ja foorumeista joissa blogiaan mainostaa. Tehokkaimman vaihtoehdon löytäminen onkin se hankala vaihtoehto.
Mainoseurojaan voi siis syytää myös aivan väärään paikkaan. Totuus on kuitenkin se että vahingoista viisastuu.
Verkostoitumalla eri bloggaajien kanssa ja keskustelufoorumeilla löytää varmasti itselle ne parhaat mainoskanavat. Maksulliset ja ilmaiset.
Bloggaus intoa itsellesikin.
Moikka! Kiitos vastauksestasi! Mukava kuulla mielipiteesi blogistani. Sitä toivonkin, että blogini olisi edes jossain suhteessa tasokas, sillä olen itse aika onneton näiden netti- ja blogijuttujen parissa, ja omia tuotoksiaan on muutenkin hieman vaikea arvioida.
VastaaPoistaTällä hetkellä "strategiani" on ollut lähinnä kommentoiminen ja osallistuminen keskusteluun muissa saman aihepiirin blogeissa. Tietty myös blogilistat ja muut vastaavat. Uskon, että mikäli blogi on laadukas sisällöltään, lukijat kyllä linkittävät aikanaan ja näin tieto leviää. Hidasta, mutta varmaa. :)
Ehkä juuri tuo hitaus on saanut miettimään maksullisia vaihtoehtoja. (Kärsimätön luonne.) Toisaalta mietin, ajavatko ilmaiset konstit saman asian hieman pitemmällä aikavälillä. Mene ja tiedä. Jos muuten satut lonkalta tietämään hyviä maksullisia mainosideoita aihepiirini kaltaiselle blogille, otan vinkit ilolla vastaan.
Aurinkoisia kesäpäiviä!
@Lisa Tottahan minä vastailen, olen ollut vain viikon reissussa, ja blogi automaattisesti päivitellyt itse itseään. Siksi en heti vastaillut.
VastaaPoistaOlen tuossa ryhtynyt kirjoittelemaan uutta artikkelia niistä keinoista joita bloggaaja voi käyttää saavuttaakseen näkyvyyttä ja tässä muutamia kohtia:
Aktiivinen osallistuminen keskusteluun muissa blogeissa ja foorumeilla on hyvä tapa kasvattaa blogin tunnettavuutta. Kannattaa myös tarkastella hieman blogin SEO puolta, sillä ns. orgaaninen liikenne sivuillesi on aina merkittävä osa kaikista kävijöistä.
€urojen käyttö mainostamiseen on mahdollista vaikka googlen AdWords kampanjan avulla, oikein kohdennettuna se voi tuottaa hyvän tuloksen ja kasvattaa blogisi lukijamäärää hyvinkin nopeasti.
SEO-puoleen olenkin koittanut viimeaikoina perehtyä. Siitä nyt en toistaiseksi tiedä muuta kuin sen, miten artikkeleita kannattaa kirjoittaa jotta google löytäisi ne parhaiten ja jonkun SEO-packin asensin WordPressiin. Kaikkea sitä tuleekin opiskeltua näin sisustusbloggaajana, enpä olisi ikinä uskonut, heh.
VastaaPoistaPitääkin olla kuulolla mitä blogissasi tapahtuu lähitulevaisuudessa.