SUOSITTU KIRJOITUS:

WordPress Blogin tietoturva paremmaksi:


Kannattaakin käyttää muutama minuutti oman WP bloginsa tietoturvan parantamiseen että blogissasi eivät vallitsisi niin sanotusti avoimet ovet. Käy lukemassa täältä ohjeita siihen miten voit välttyä ongelmilta!


keskiviikko 27. huhtikuuta 2011

Mitä V*ttua - Eli provokaation voima

On olemassa muutama nopea tapa saada kävijämäärä kasvamaan, ainakin hetkellisesti, blogissa kuin blogissa. Yksi näistä keinoista on  provokaatio. Kirjoitukseni: "Kaikki Suomalaiset blogit ovat huonoja" edustaa juuri tätä provokatiivista linjaa. Voit käydä lukemassa kyseisen kirjoituksen täällä. Lähdetään siis tutustumaan siihen mitä tekstini sisälsi ja mitä erilaisia tehokeinoja käytin tuottamaan ehkä hieman yllättävänkin tuloksen.
Pieni trolli voi piristää blogia


Otsikko

"Kaikki Suomalaiset blogit ovat huonoja" on itsessään jo väite joka on valheellinen. Tämä saa lukijan kiinnostumaan kirjoituksesta entisestään, pelkästään nähdäkseen ne perustelut joilla joku idiootti yrittää moista väittää. Tälläisellä tehokeinolla voidaan siis varmistaa suurempi lukijoiden määrä. Otsikko tulisi olla tarpeeksi huomiotaherättävä sekä mahdollisimman monelle merkityksellinen. 

Sisältö
Ensi lauseesta lähtien on syytä muistaa lukija ja pyrkiä saamaan 100% huomio tekstiin.  Kirjoituksessani vaihdan kieliasua tarkoituksellisesti ja kuvaan Suomalaisia blogeja vähemmän mairittelevasti paskoiksi. Tämä on vielä jyrkempi näkemys kuin mitä otsikko antaa ymmärtää, joka heittää siten lisää vettä myllyyn. Täm kirjoitus on siis alusta-alkaen tarkkaan mietitty.

Seuraavassa kappaleessa pyrin kohottamaan melkein huomaamattomasti omaa itseäni lukijan yläpuolelle: 

Vaikka kuinka koettaisi iskostaa kirjoittajiin edes pienen positiivisuuden siemenen on se turhaa. Media tulee ja...
Tälläista kirjoitustavan tarkoituksena  voi olla ärsyttää lukijoita vaikka se ei aina ole niin itsestäänselvää. Kirjoitukseni kohdistaa kritiikkiä blogien kirjoittajiin, pyrin pehmetämään  sisältöä  kritisoimalla myös mediaa, joka on ympäripyöreä ja jolle kaikki ihmiset voivat olla jostain asiasta vihaisia tai pitävät sitä vain yleisen käsityksen mukaan vastemielisenä. Tällä tavalla voidaan hieman laimentaa kirjoitusta jotta se ei ylittäisi rajaa jossa lukija tuntee olonsa liian vaivautuneeksi.

Seuraavassa kappaleessa on vuorossa tehokeinoista ehkä röyhkein ja samalla toimivin:  Nimeäminen. Tämä on erittäin tehokas keino saada ihmiset todella huomioimaan kirjoituksesi. Valitsin kohteekseni kaksi muoti / lifestyle blogia jotka mielestäni edustavat loistavasti genreään.

Motherfuckin' fashion on jo pienimuotoinen ilmiö ja yksi suomen tunnetuimmista blogeista sekä uudempi tulokas WhitetrashDisease (Huom: Enkä valinnut tätä vähiten sen takia että olen aina ollut heikkona tatuoituihin naisiin) , jonka nousukiito on vahvasti alkanut. Toivotan molemmille blogeille menestystä ja paljon lukijoita.

Viimeisissä kappaleissa laajennan vuodatukseni koskemaan vielä niiden lukijoita. Tämän tarkoituksena on tietenkin saada mahdollisimman moni ihminen huomioimaan tämä kirjoitus ja mahdollisesti tuottaa edes jonkinlainen reaktio ihmisissä.

Entä miten kirjoitukseni toimi?


Tässä hieman tilastoa:

Tilastoa


Kuten voidaan selkeästi huomata, provokaatiolla on suuri voima. Lukumäärä normaali tiistaihin nähden on kaksin jopa kolminkertainen. Negatiivisena seikkana voidaan pitää kuitenkin sitä tosiasiaa että kyseinen kirjoitus on vienyt huomiota pois muilta artikkeleiltani. Jotka normaalisti saavat 10 - 15 kävijää tiistaisin. Kirjoituksestani tuli kertaheitolla eniten kommentoitu ja yksi luetuimmista kirjoituksistani tässä blogissa. Toki tähän vaikuttaa myös oikeanlainen mainostus oikeassa paikassa. 

Loppusanat:

Kaikenlaiset tehokeinot ovat siis mahdollisia kun pyritään saamaan lukijan huomio. On kuitenkin muistettava että ihmiset ovat erilaisia ja toiset voivat kokea että heitä on syvästi loukattu. Siksi on syytä olla hyvin varovainen käyttäessään provokaatiota tehokeinona. Niille pienille peikoille joiden sormet jo syyhyävät ideasta että kirjoittaisi pelkästään provosoivia kirjoituksia: Se ei toimi. Pelkkä provo ei voi toimi sisältönä sillä se alkaa hyvin nopeasti toistaa itseään. Näiden lisäksi on syytä erottaa myös tarkoituksellinen provokaatio ja mielipidekirjoitukset toisistaan. Nämä kaksi menevät usein sekaisin, varsinkin silloin kun kirjoittajan ja lukijan "mielipiteet" ovat hyvin erilaiset.

Toivottavasti sait tästä kirjoituksesta ideoita ja vinkkejä siitä miten hyödyntää erilaisia tehokeinoja blogisi kirjoituksiin.


14 kommenttia:

  1. analyysiä analyysiä.. kyllä insinööri toisen insinöörin tunnistaa, eikä liian lyhyistä lahkeista ja kokiksesta reisillä pääse mihinkään.

    VastaaPoista
  2. Niin, aivan. Liian lyhyet lahkeet ja kokis... :D

    VastaaPoista
  3. ilman kokista ei voi koodata, sanoi meidän ohjelmoinnin peruskurssin luennoitsija ja poistui kesken luennon hakemaan uutta pulloa.

    VastaaPoista
  4. ..mutta koskan pääsin kyseisen kurssin sääliykkösellä läpi, haluaisin kysyä sulta (koska sä jos joku tietää), että kuinka saan blogini banneriin sellaisen linkin, jolla pääsee blogin etusivulle? eli kun mun lärviä klikkaisi esim tietyn postauksen ollessa auki, se johtaisi siihen, että kaikki postaukset tulevat näkyviin? oon ettiny ja ettiny ja diplomi-insinööri ei nyt vain osaa..

    VastaaPoista
  5. @Nata Käväisin vilkaisemassa hieman sitä sinun sivuasi silläsilmällä ja totean ongelman olevan seuraava: Kuva joka siellä komeilee on määritetty taustakuvaksi Header osalle eikä Header kuvaksi jolloin se toimisi myös linkkinä etusivulle, kuten ilmeisesti haluat.

    Koetappas siis lisätä kyseinen kuva uudestaan muokkaamalla ylätunnistetta.

    (Helpoiten se tapahtuu seuraavasti: Ulkoasu->Sivuelementit->Ylätunniste[Muokkaa]) Lisää haluamasi kuva ja sen jälkeen tallenna mutokset.

    Tämän pitäisi toimia, ja jollei toimi joudutaan etenemään hieman vaikeamman kautta.

    VastaaPoista
  6. ui! KIITO KIITOS KIITOS! mulla on jääny yöunia tän takii välii :D ihanaa, että on olemassa oma bloginörtti täällä ;) ja riitti, että muutti asetuksiin kuvan paikan "otsikon ja kuvauksen tilalla", jos joku muu sattuu joskus kysymään. voi vittu, miksen voinu tajuta tätä ite??! me tutalaiset nyt vain tarvitaan titeläisiä ;D

    kiitos vielä!

    VastaaPoista
  7. @Nata ilmeisesti toimi, noh pidähän hauska epävappujuhlako se oli ?

    VastaaPoista
  8. Osama saatiin jo hengiltä,vieläkun päästäs näist vitun insinööreistä eroon,niin rupeis oleen suht helppohappista ilmaa hengitellä;)

    VastaaPoista
  9. @Mr.Vitutus Kiitoksia "rakentavasta" ja kantaaottavasta kommentista! :-)

    VastaaPoista
  10. oli hauska epävappujuhla, kiitti toivotuksista! aika tässä googtettuani, heräsi sellainen kysymys, että mitähän mahtaisit tietää bloggerin kuvarajoituksesta? jälleen kerran, jos et sinä, niin ei kyl kukaan osaa jeesiä. kuulin tällaisen villin huhun, joka taitaa olla totta, että kun aikaansa latailee kuvia ja kirjottelee tekstejä, niin kohta google alkaa vaatimaan rahaa lisätilasta. onko totta ja missä vaiheessa tällaine mahtaisi tulla vastaan? en löytäny mitään kovin informatiivista, vois harjotella noita etsimistaitoja hehe :D

    VastaaPoista
  11. Elikkästä Blogger blogit käyttävät Googlen Picasa verkkoalbumia. Picasa verkkoalbumin ilmaisen tilan koko on 1024MB eli 1GB. Useimmille bloggaajille tämä on varsin riittävä.

    Lisätilasta Google veloittaa seuraavasti:

    20 GB ($5.00 USD per year)
    80 GB ($20.00 USD per year)
    200 GB ($50.00 USD per year)
    400 GB ($100.00 USD per year)
    1 TB ($256.00 USD per year)

    Jos pelkäät tilan loppumista voit tarkistaa tilanteen kirjautumalla Picasa verkkoalbumiin täällä: https://picasaweb.google.com/home

    Tilan loppuessa voit ostaa lisätilaa Googlelta tai käyttää jotain muuta lukuisista ilmaisista kuvien säilytykseen tarkoitetuista palveluista.

    Tilan loppuessa blogin kirjoittamisesta tulee tietenkin hieman työläämpää, koska joudut linkittämään kuvasi eri palvelusta etkä suoraan helposti Bloggerista.

    VastaaPoista
  12. Tämä on nimenomaa hyvä keino saada hetkellisesti kävijöitä, en tiedä miten paljon se hyödyttää pidemmällä tähtäimellä ellei tahdo nimenomaa perustaa blogia joka kerää kävijöitä ärsyttävyydellään.Tällä kertaa jaksoin palata tarkastelemaan vastausta tuon provopostauksen kommenttiin, monesti en edes tee sellaista jos kommentoin sattumalta löytyneisiin blogipostauksiin. Eli minulle olisi voinut helposti jäädä sellainen kuva että olet juuri tasan sitä mieltä mitä postauksessa luki. Itse suosisin enemmän provokatiivisia otsikoita mutta sisältöä jonka oikeasti allekirjoittaa. Ei ainakan turhaan loukkaa ketään.

    VastaaPoista
  13. oukei! kiitoksia. saas nähä kuinka tila riittää, ny oli 4% jo käytössä kahen kuukauden bloggailun jälkeen haha. pitää sit lopettaa huipulla tai hommata luottokortti ;D
    oot kyl aina ni kovin avulias, kiitos!

    VastaaPoista
  14. Tila on rajaton, maksaa ei tarvitse. Kuvat vain pienennetään kun tila täyttyy. Alle 800 pikselin kuvista (Google+-käyttäjät 2000 pikseliä tai alle) kuvatilasta kertova laskuri ei kasva.

    VastaaPoista